• Uma proposta de sequência didática no ensino de astronomia para alunos do 6º ano do ensino fundamental II 

      De Lima, Carlos Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2019)
      This research work had as a starting point to elaborate a set of didactic sequences directed to the teaching of astronomy for students of the 6th year of elementary school II obeying three stages: Student knowledge, ideas ...
    • Galileu e o experimento da Torre de Pisa no ensino médio 

      Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2019)
      It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
    • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual 

      Kauvauti, Bruno Terra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
    • Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino 

      Alvares, Valéria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2019)
      Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

      Guariglia, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Aprendizagem Baseada em Problemas: um roteiro para o ensino de termodinâmica na educação básica 

      Barros, Bruno Arena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      In this paper we have aimed to develop and apply an educational product taking the Problem-Based Learning (PBL) methodology as base for teaching Physics in Basic Education. Considering one of the variations of the method, ...
    • O uso dos jogos e da história da ciência no ensino de física 

      Vicente, Vagner Mario (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 20/09/2019)
      There are several methodologies that facilitate the teaching of physics. In this work, we studied the use of the Game and the History of Science as tools for teachers. The product presented here and its application were ...
    • Sequência didática para abordagem da Segunda Lei da Termodinâmica no ensino médio 

      Nogueira, Mauro Rodrigues Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)
      A very common characteristic of science education curricula is the expectation that students learn the proposed scientific content, its methodologies and about science itself, which includes its nature, its interaction ...
    • O ensino das partículas elementares a partir de uma sequência didática 

      Moura Júnior, Orlando Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2020)
      In this academic work we present the development of the study, elaboration, application and verification of the data of a Didactic Sequence (SD) that aims to assist students learning in the third year of high school (EM), ...
    • Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos 

      Fajardo, Gledson Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/01/2021)
      Teaching concepts of physical optics to high school students, especially those related to the behavior of light, is not a simple task. The approach to these topics is scarce, and short class time during the week are the ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Astronomia no ensino de Física: o Radiotelescópio como mediador para o ensino de Ondulatória 

      Pinto, César Hipólito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
      HIPÓLITO PINTO, César. The Astronomy in the Physics teaching: the radio telescope as a mediator in the electromagnetic waves teaching, 2021. Dissertation (master’s in physics teaching) - Universidade Federal de São Carlos, ...
    • Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo 

      Santos, Suzana Aguera de Mello e Albuquerque (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)
      Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ...
    • Introdução à Mecânica Quântica no Ensino Médio através de uma discussão sobre a constante de Planck 

      Oliveira, Júlio César Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)
      In this work, we develop an educational product to introduce quantum mechanics in High School through a discussion about Planck's constant. As a learning framework we used David Ausubel's Meaningful Learning Theory (MLT). ...
    • O ensino das Leis de Kepler com a mediação por histórias em quadrinhos 

      Júnior, Luiz Cláudio Chiavini Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/03/2023)
      C. O. Junior, Luiz Cláudio. The Teaching of Kepler's Laws Mediated by Comics. 2023. Dissertation (Master in Physics Teaching) – Federal University of São Carlos, Sorocaba campus, Sorocaba, 2023. The motivation for ...
    • Sequência didática para o ensino de indução eletromagnética a partir da energia eólica 

      Carvalho, Juliano de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)
      This project aims to develop a didactic sequence that contributes to learning the concept of electromagnetic induction from the theme of wind energy. The topic is pertinent since lately there is a very strong incentive ...
    • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

      Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
      The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...