Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH
Recent Submissions
-
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
Avaliação da maturidade em gestão de processos em um setor de um Instituto Federal de Educação usando o modelo PEMM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 08/02/2024)Business process management (BPM) makes it possible to achieve better results for organizations. By assessing BPM maturity, it is possible to identify gaps and direct actions to improve organizations' processes. The present ... -
Bancos comunitários como adequação sociotécnica financeira: uma análise crítica ante o potencial de autossustentabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 11/10/2023)Community Development Banks (BCD) have become an important instrument for the expansion of Solidarity Finance through microcredit, largely due to the public policies that have been offered since the creation of the ... -
Organização e estrutura do sistema educacional no Brasil e na Alemanha com foco na Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The organization and structure of the educational system, as well as the processes through which special education, both in Brazil and around the world, is systematized is a widely discussed topic in universities and society ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Nomes corpos e lugares na etnografia Pirahã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/01/2022)This research proposal proposes a set of possibilities through the conceptions of place, body and person among the Pirahã, a group who speak the Mura language of the Maici river basin in central Amazonia. The project was ... -
Levantamento da realização do sujeito pronominal em entrevistas televisionadas: resultados iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This final paper aims to survey the number of occurrences and frequencies of expressed pronominal subject and null pronominal subject in texts of the television interview genre, produced in the year 2009. To achieve this, ... -
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ... -
Pessoas com Deficiência Intelectual em processo de envelhecimento: entendimentos de profissionais especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/07/2022)This research aimed to analyze the perspectives of professionals involved in the care of individuals with intellectual disabilities who are aging, focusing on their understanding of this life stage and established conceptions ... -
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ... -
"Jakaru!": comensalidade e socialidade Guarani-Kaiowá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)Much has been said about the fabrication of bodies and the construction of the person in the Amerindian world, focusing part of the theoretical and methodological efforts on the shamanic practices of the extraordinary and ... -
A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/07/2023)The discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, ... -
Variação linguística e rotação por estações: uma proposta de atividade didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/02/2024)El objetivo de este proyecto fin de carrera es presentar una propuesta de actividad didáctica sobre el tema de la variación lingüística, basada en la metodología de rotación por estaciones. La propuesta pretende analizar ... -
Programas internacionais de transição pós-escolar para pessoas com deficiência intelectual desenvolvidos na universidade: uma revisão de escopo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/10/2023)Young people go through the important experience of transitions as they move into independent adulthood. The literature highlights that young people with intellectual disabilities generally perform worse in aspects of adult ... -
Efeitos de ensino de multiplicação por meio do ensino por matriz na emergência de respostas recombinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)With the technological advances present in society, education can take advantage of the benefits that the attractions of virtual environments have and, thus, promote conditions that enhance student learning. The main ... -
O problema da filosofia como sistema de pensamento único em "O mundo como vontade e representação de Arthur Schopenhauer"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 30/01/2024)This research has as main goal to analyze and investigate the problem created by Schopenhauer’s explanation of the organization of The world as will and representation According to Schopenhauer, his philosophy, as explained ... -
Verbalidades uma proposta de canal no youtube para narrativas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)In this course completion work, I created a channel on the YouTube platform, whose name is VERBALITIES. With the aim of creating a space for the dissemination of countless deaf identities and experiences through videos, ... -
Stuart Hall e a sociologia brasileira: reflexões sobre relações raciais e transformações metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2023)In this work, an investigation was carried out on the theoretical-methodological contributions of the author British-Jamaican Stuart Hall for recent Brazilian Sociology regarding the theme of race relations. Based on ... -
Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)In this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the ... -
O Modelo negro: trajetórias do momento pós-colonial na história da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2023)The following work aims to explore the exhibition Le Modèle Noir as an artistic and cultural intervention that challenges stereotypes and negative representations, reflecting on the political struggles related to black ...