Search
Now showing items 1-10 of 47
Indagação Interdisciplinar no Pátio da Escola (IIPE): aproximações e distinções entre sua proposta e a educação popular freiriana
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-06-17)
The Interdisciplinary Inquiry in the School's Yard (IIPE) is a
didactic-pedagogical proposal that intends to regard environmental
issues at a local environment, the schoolyard. By its means, educators
and students ...
Variação de atributos funcionais e sua influência no desempenho de espécies arbóreas reintroduzidas em áreas degradadas
(Universidade Federal de São Carlos, 2018-02-19)
The study of tree species functional traits can be a useful tool in the context of forest restoration in degraded environments. That is because understanding relationships between different traits and their interactions ...
As representações sociais: análise temporal em função da existência da legislação das áreas de proteção e recuperação dos mananciais (APREM) do município de São Carlos-SP -Bacia Hidrográfica do Ribeirão do Feijão (BHRF)
(Universidade Federal de São Carlos, 2018-08-02)
The reflection about social practices in an urban context marked by the permanent deterioration of the built environment and its ecosystem can not dispense with the analysis of the determining factors of the process and ...
Na semente já existe um baobá: capoeira, educação e transformação socioambiental
(Universidade Federal de São Carlos, 2018-08-14)
Every social experience produces and reproduces knowledge, this circle of actions
presupposes one or more epistemologies. Considering the current social-economic crisis it is
essential to rethink the knowledge process ...
Vetores de mudança dos usos da terra e naturalidade da área de entorno da Floresta Nacional de Três Barras (SC)
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-10-23)
Anthropic activities generate impacts to the environment, among them, the biodiversity
loss is highlighted. Protected Areas have emerged as a way to protect the remaining
biodiversity, but they suffer from external ...
Educação ambiental dialógico-crítica e sua relação com a prática da agroecologia e da educação do campo no território do extremo sul da Bahia: entre o descompasso e o desafio de transformação
(Universidade Federal de São Carlos, 2018-08-30)
This thesis highlights experiences related to the practices of rural education and agroecology, formative matrices and practices that can help in the problematization of socio-environmental issues traditionally debated by ...
Governança e relatório de ponderação de discussão pública: contribuição ao planejamento urbano participativo
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-12-17)
Cities concentrate most of the Brazilian population and represent the challenge of reconciling economic development with environmental preservation and social justice, guaranteeing living conditions that are synthesized ...
Mapeamentos geoambientais, em escala 1:50.000, aplicados em análises de planejamento territorial de manancial periurbano : bacia do Ribeirão do Feijão, São Carlos, SP.
(Universidade Federal de São Carlos, 2017-09-29)
The fact that Ribeirão do Feijão basin (243.16km²) is a source of water supply for the city of São Carlos, the disorderly and, many times, chaotic urban sprawl, and the occurrence in its majority of the Botucatu Formation, ...
Normatização da arborização urbana: produção, conflitos e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, 2020-03-20)
In recent years there has been an increase in the production of knowledge about the ecological, economic, cultural and social benefits of afforestation, which demonstrates the strength of the theme. However, to a lesser ...
Aprendizado de máquina para a conservação da biodiversidade: adequabilidade de habitat nas unidades de conservação do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, 2023-02-27)
Habitat Suitability Models (HSMs) are statistical models that relate the location of species and environmental variables that restrict their distribution. They can be developed by Machine Learning algorithms, aiming to ...