Listar Ensino de Ciências Exatas - PPGECE por título
Mostrando ítems 1-20 de 198
-
16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ... -
Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/03/2013)This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ... -
A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ... -
Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/01/2014)The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ... -
O aluno em ação: coeficientes, taxas e índices
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/02/2023)This work addresses a sequence of activities applied in a classroom, in a public school in the city of Bariri in the state of São Paulo, with numerous challenges, some of which are reported in the text. The work was ... -
Ambiente virtual de aprendizagem em ondas e acústica para auxiliar o processo ensino e aprendizagem da física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/02/2013)This work describes the development of a VLE Virtual Learning Environment, where music is the basis for studying sound waves. New educational tools such as videos, animations, simulations, as well as the Moodle platform, ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2012)The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/04/2010)This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem suporte para o estudo de funções segundo a proposta curricular do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/08/2011)This paper describes the development of a virtual learning environment for teaching functions, with viewers created using the GeoGebra, constituting one of the products developed in the Professional Masters Program of the ... -
Analogias e modelagem no ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ... -
Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ... -
Análise de livros didáticos à luz do modelo MTSK: um foco nos números racionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 10/03/2023)This dissertation brings an analysis of two 6th grade mathematics textbooks, which were validated in the last three years of the National Book and Didactic Material Program (2014, 2017 and 2020). The analysis consisted ... -
Análise do ensino-aprendizagem de alunos do ensino médio usando a sequência didática “Os passeios aleatórios do Homem de Ferro”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 30/07/2024)In this work, through the McNemar Test and the proficiency test, we show the student's level of learning through a didactic sequence based on “Mônica's Random Walks” which for us was adapted to “Iron Man's Random Walks” ... -
Uma análise no processo de ensino-aprendizagem de geometria no ensino fundamental II das escolas municipais de Porto Feliz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ... -
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ... -
Aplicação da técnica de ladrilhamento com polígonos regulares nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research presents a proposal of contextualizing Geometry teaching, for Elementary School (stag e II) students, exploring the concepts of regular polygons. First of all, some theoretical concepts about the subject ... -
Aplicação de metodologias ativas no ensino e aprendizagem de números racionais com questões da OBMEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/11/2021)This study aims to investigate the use of active methodologies in teaching and learning mathematics. For this study, the result of the work developed with questions from the OBMEP in the city of São Carlos-SP was observed ... -
Aplicação de uma atividade experimental sobre vazão de líquidos para o estudo de funções no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)Considering the school context from the practical point of view, functions serve as instruments for the study of phenomena and allow the construction of experimental models that can be described through numerical, algebraic, ... -
Aplicação em sala de aula do experimento Deslocamento no Plano Inclinado para o ensino da função quadrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)In order to collaborate in overcoming difficulties related to teaching the concept of function and its applications, an interdisciplinary didactic proposal was prepared. The theme was second-degree polynomial function, ... -
Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...