Colecciones en esta comunidad

Envíos recientes

  • A avaliação do Saresp e os desafios do retorno em meio á pandemia no Brasil 

    Araújo, Naraiany Aparecida Garcia Machado de Assis Pires de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/03/2024)
    The Coronavirus pandemic, COVID-19, had a major impact on Brazilian education, being affected not only in educational issues but also in the context of socialization as individuals. This work was developed along with the ...
  • A formação do professor de Matemática e a utilização de recursos digitais: uma proposta inspirada no contexto da pandemia da COVID-19 

    Senna, Karina Aguena Shimizu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/06/2024)
    This study presents and discusses the results of a research aimed at analyzing the implications of training for mathematics teachers in face-to-face classes using digital technologies in the period after social isolation. ...
  • Letramento Estatístico: uma análise sobre a variedade dos produtos da cesta básica 

    Silva, Luciano Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2024)
    The teaching of Statistics through projects has proven necessary due to the large number of information available in the most diverse media in our society, requiring from each individual constituent of this environment ...
  • Educação empreendedora em um plano de negócios: experiência no ensino fundamental II 

    Silva, Conrado Valdovando da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/03/2024)
    In this project, we conceived, executed, and analyzed a didactic sequence that integrated various methodological approaches, notably the use of digital technologies and problem-solving. Our aim was to explore themes of ...
  • As características e o nível do desenvolvimento do pensamento algébrico em tarefas introdutórias envolvendo funções exponenciais 

    Souza, Rodrigo Rodolfo Baltazar de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 16/02/2024)
    This research arose when we sought to understand what level of development of Algebraic Thinking (AT) that students in the 10th – grade, High School, who opted for a training itinerary in which mathematics is not present ...
  • Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional 

    Santos, Aline Regina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)
    With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ...
  • Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra 

    Amadeu, Marcelo Bonfante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
    This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ...
  • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

    Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
    The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
  • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

    Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
    Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
  • Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem 

    Lunetta, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)
    This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ...
  • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

    Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
    The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
  • Desenvolvimento do aplicativo "O Número Secreto" e uma experiência de aplicação para alunos do ensino fundamental 

    Tagliaferro, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)
    The present work has, as its objective, the development of an application of the game “The Secret Number”, available on the OBMEP´s website, and its proposed use in the classroom. Currently, Math teachers face enormous ...
  • Análise de livros didáticos à luz do modelo MTSK: um foco nos números racionais 

    Batista, Éverton Ferraz Marcelino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 10/03/2023)
    This dissertation brings an analysis of two 6th grade mathematics textbooks, which were validated in the last three years of the National Book and Didactic Material Program (2014, 2017 and 2020). The analysis consisted ...
  • Matemática Chinesa como ferramenta de apoio ao ensino de matemática em escolas públicas 

    Silva, Liliane Feitoza Bispo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2023)
    This work aimed to recover and deepen essential mathematical skills described in the Currículo Paulista in two different educational units. We developed a sequence of five adapted activities inspired by chapters from the ...
  • O aluno em ação: coeficientes, taxas e índices 

    Zago, Luana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/02/2023)
    This work addresses a sequence of activities applied in a classroom, in a public school in the city of Bariri in the state of São Paulo, with numerous challenges, some of which are reported in the text. The work was ...
  • A metodologia de resolução de problemas em atividades de avaliações diagnósticas e formativas de acordo com o currículo do estado de São Paulo 

    Paravani, Adriana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)
    This dissertation aims to present research about Improving classroom practices for Mathematics Teaching based on the Problem-Solving Methodology applied in the analysis of the Diagnostic evaluation results. The study started ...
  • Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico 

    Faifer, Isabel Roncato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)
    Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ...
  • Uma proposta didática para o estudo da função quadrática no ensino médio por meio da modelagem matemática de um experimento 

    Almeida, Cleber Aparecido de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)
    This dissertation presents a pedagogical proposal based on the Mathematical Modeling method for the study of the quadratic function. Based on an experiment with the transfer of liquids by gravity between two prism-shaped ...
  • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

    Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
    This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...
  • Harmonia entre a OBMEP e a resolução de problemas nos anos finais do ensino fundamental 

    Pereira, Brenda Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)
    This paper reports a professional experience with students from the final years of elementary school who were part of a study group in which questions from previous OBMEP tests were used for the teaching and learning of ...

Más