Navegando Programas de Pós-Graduação por orientador "549c4715-88e5-452b-a95c-99dee222f747"
Itens para a visualização no momento 1-11 of 11
-
A Psicologia vai à escola : trabalho colaborativo com uma professora de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The teacher and its work have been the target of researchers and interventions, however, in some cases; this professional develops a little active role. Work proposals which discuss scholar questions along with teachers ... -
Habilidades preditoras da aprendizagem matemática de crianças de até 06 anos: uma revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)To date, there are gaps in publications in the Brazilian scientific literature on the systematic analysis of behaviors identified in early childhood education that are predictors of formal mathematics education. Thus, the ... -
Treinamento docente para aplicação de Análise Funcional Baseada em Tentativas na avaliação de comportamentos inadequados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Trial-based Functional Analysis is an adapted procedure from traditional Functional Analysis methodology to be used among classroom activities. The idea is to investigate problem behaviours’ function by experimentally ... -
Ansiedade à matemática : evidências de validade de ferramentas de avaliação e intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)Mathematics anxiety is characterized by a specific set of unpleasant physiological, cognitive and behavioral reactions to any mathematical stimuli or mathematics learning contingencies. This paper had as a general objective ... -
Aplicações do Teacher Behavior Checklist à formação e avaliação de professores de nível superior: contribuições analítico-comportamentais e psicométricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)The training and evaluation of teaching for college teachers still needs to be deepened in relevant aspects, such as the instrumentalization of the teacher so that he is able to improve himself in his work. A feasible ... -
ABAcadabra: um aplicativo para o ensino de discriminações condicionais auditivo-visuais a indivíduos com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that has deficits in social communication skills, and a high frequency of stereotypy and restricted behavior. Behavior Analysis is an important intervention that ... -
Ensino programado para o planejamento de aulas de matemática de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)Lesson planning is part of the teaching and learning process. Given the effects of planning on teacher behavior, some initiatives use lesson planning as teacher training procedure. A lesson plan - desired product of the ... -
Avaliação de repertórios matemáticos básicos de indivíduos com síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/07/2019)Williams syndrome is a genetic disorder marked by the deletion of approximately 25 genes on chromosome 7q11.23. In addition to typical facial features, Williams's syndrome is marked by an asymmetric cognitive profile in ... -
Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
Os efeitos da leitura dialógica sobre a aquisição de habilidades pré-matemáticas em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Although mathematical knowledge is essential for the individual's autonomy and independence, allowing the resolution of everyday problems, we observe a critical condition about the level of learning in Mathematics, especially ...