Navegando Programas de Pós-Graduação por orientador "b0337d10-93a5-4485-9627-530d3aa82d1e"
Itens para a visualização no momento 1-11 of 11
-
O conceito de função nas pesquisas dos Encontros Nacionais de Educação Matemática (1987-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study aimed to investigate which reveal the research published in the eleven editions of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) occurred in the period between 1987 until 2013 in relation to the concept ... -
Práticas matemáticas em uma turma do primeiro segmento da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The motivation for this research was the concomitant interest in the teaching and learning of mathematics by students of the Youth and Adult Education (YAE). The research proposal is guided, for discretion in performing ... -
O velejar das embarcações maranhenses: uma narrativa sobre saberes docentes (matemáticos) de um mestre carpinteiro naval ensinados no âmbito do Estaleiro Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)Maranhão’s origin is bonded to the sea and navigation had and still has a very important historical role in the saga of occupation of this territory, as well as in its economic and cultural development and in the habits ... -
(Re)vendo a formação continuada de professores que ensinam matemática quando o assunto é pensamento algébrico: limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)This dissertation, linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar) along the line "Education in Science and Mathematics", aims to analyze the movement of continuing ... -
Concepções e práticas sobre avaliação na perspectiva de professoras de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This assignment presents a qualitative research inserted in the context of the educational evaluation which focus is on the mathematics evaluation. The main objective was to identify if students’ good performance in ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ... -
Entre fios e teias de formação : narrativas de professoras que trabalham com matemática nos anos iniciais – constituição da docência e os desafios da profissão na educação pública estadual paulista frente aos programas de governo no período de 2012 a 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/05/2016)This text comes from a doctoral research, with a qualitative approach, which included the participation of nine polyvalent and experienced teachers who teach math to the early years, work in São Paulo State Public Education ... -
Por entre os ‘eus’ e os ‘nós’ - experienciados sob o prisma da matemática - tecidos em narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This is a narrative study, that I perform with three former students from the Application College where I work as a Mathematics teacher. It is a text shaped from the perspective of Narrative Research (CLANDININ & CONNELLY) ... -
Processos de tornar-se pesquisadora da própria experiência: indícios narrativos de professoras que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/12/2020)Camille was born in the city of Getúlio Vargas in Rio Grande do Sul. Nádia is from Minas Gerais just like me. Maria Auxiliadora, or rather, Dora Megid is from São Paulo. Camille studied while her parents were at the mate's ...