• 10 teses sobre experiência e educação: leituras deleuzianas 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This survey has an analytical theoretical and bibliographic incuse, and aims at discussing about the concept of experience present in the French philosopher Gilles Deleuze’s thought and about his distinction before the ...
    • A presença das crianças migrantes haitianas nas escolas de Sinop/MT: o que elas visibilizam da escola? 

      Alexandre, Ivone Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)
      This study, linked to the Sociology of Childhood research line of the Post-Graduate Program in Sociology of the Federal University of São Carlos, sought to understand how the insertion of Haitian children in the public ...
    • Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias 

      Machado, Silvio Ricardo Munari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ...
    • Por que eles se vão? O abandono no ensino superior público pós-expansão do acesso 

      Sá, Thiago Antônio de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      This thesis has been motivated by a paradox of including and excluding effects. UNIFAL-MG repeats the same national trends of increase in the number of students and incorporation of social groups that have been historically ...
    • Um estudo sobre as relações étnicorraciais na perspectiva das crianças pequenas 

      Corrêa, Lajara Janaina Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      This research aims to analyze ethnic-racial relations among children aged three to six years. The research aims to identify: (i) how small children understand ethnic-racial identification; (Ii) what moment they begin to ...
    • Trajetórias e caminhos : uma cartografia dos bebês 

      Oliveira, Julia Yoko Tachikawa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2016)
      This research aimed to trace the movements of the babies through the cartography, considering them protagonists of the traces. Aiming to promote a discussion about the research methodology for studies of babies in ...
    • Crianças negras em imagens do século XIX 

      Jovino, Ione da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)
      This research was based on the need of understanding the presence of black children in the 19th century and as a consequence understand childhood from this perspective. It intended to show how black children could be ...
    • Personagens negras infantis: retalhos de histórias 

      Silva, Ayodele Floriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/01/2022)
      The present work aims to analyze and interpret the experiences of black children's characters from contemporary children's literature books present in the collection of Literatura Infantil Negra e a Primeira Infância ...
    • Crianças negras e cotidiano jurídico na Ribeirão Preto do final dos Oitocentos 

      Ferreira, Emerson Benedito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Michel Foucault, in his book “The Lives of Infamous Men”, identifies common existences, singular lives, stored in French collections, rescuing from these documents, speeches, conceptions, practices and values of people who ...