Browsing Programas de Pós-Graduação by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA"
Now showing items 21-40 of 64
-
Representações de professores de línguas estrangeiras em formação: materiais didáticos utilizados em práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Considering the fact that the majority of the research on teaching materials focus on analysis and evaluation of textbooks (TOMLINSON, 2011; VILAÇA, 2012) and by understanding teaching materials as everything that is used ... -
Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ... -
Proposta de trabalho didático sobre o conteúdo enunciação reportada sob uma abordagem enunciativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)In this research we aim to present a didactic exercise that explores the different kinds of reported enunciation considering the operation of epilinguistic activity during the process of teaching and learning, contributing ... -
Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ... -
Práticas de letramento na Terra Indígena de Dourados/MS: um olhar sobre a circulação dos discursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The appropriation of written language as a communication technology, especially when referring to intercultural dialogue involving indigenous people, is a phenomenon that has consolidated throughout the social and historical ... -
Texto publicitário e Letramento Crítico no Livro Didático de língua portuguesa: ampliando paradigmas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/02/2018)The following master thesis intends to investigate reading activities related to advertising texts by conducting comparative analysis between two High School Portuguese textbooks (Brazil, PNLD-2015) whose sessions present ... -
Atividades de letramento na Educação Infantil: o trabalho com a literatura como elo entre as modalidades oral e escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)The aim of the research, based on field research, is to understand how the translation phenomenon, presented in the retelling stories genre can estimulate the construction of children's identities. In other words, how the ... -
Reflexões a partir da perspectiva dos letramentos críticos : a experiência em aulas de língua espanhola no CEL-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)This Master's degree research aims to analyze the perception, reception and evaluation of students and the teacher-researcher regarding activities employed from the perspective of Critical Literacies. Theoretical aspects ... -
Políticas Linguísticas e impacto social: a língua estrangeira no Enem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The objective of this study was to investigate how and which language policies justify and serve as a basis for Enem (Brazilian National High School Standardized Exam) foreign language (English and Spanish) tests; how this ... -
PrepNet.Br: uma proposta de representação semântica para as preposições do português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)In the last decades, the study of prepositions has been more modest when compared to the studies of nouns, verbs and adjectives, both in Linguistics and Natural Language Processing (NLP). However, some recent studies have ... -
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/05/2018)The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ... -
Análise de competências espontâneas producente e pouco producente de aprendizes de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)In the past few years, many undergraduate and graduate students from a federal university in the interior of São Paulo state said they used different procedures to study English outside the classroom. In 2015, we proposed ... -
Formação de professores de língua inglesa, reformulações curriculares e resoluções governamentais: um estudo meta analítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/12/2015)The English Language teacher education has undergone profound changes in recent years. A determining factor for these changes was the creation of the National Curricular Guidelines (DCN) by the National Council of ... -
Elaboração de tarefas comunicativas por professores em formação: aprofundando compreensões, refletindo sobre o processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2019)This qualitative research, aims to investigate how teachers in initial and continuing education materialize the principles of Task Based Teaching after designing activities at the end of a course about it. We also sought ... -
Crenças sobre a língua espanhola para estudantes brasileiros do ensino fundamental: características e uma proposta de encaminhamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/04/2013)Taking into account the classroom context, it is necessary to know and to comprehend the previous knowledge brought by students. The beliefs concept (BARCELOS, 1995) is recurring to try to understand this context and to ... -
ComentCorpus: identificação e pistas linguísticas para detecção de ironia no português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)Opinions on the Web have been increasing progressively and, thus, has aroused interest in areas of study of Linguistics and Computation, for example. In this context comes the Sentiment Analysis, or Opinion Mining, which ... -
Considerações sobre autenticidade e direitos autorais em materiais didáticos para ensino-aprendizagem de língua inglesa nas modalidades presencial e a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2011)The diversity of educational contexts presented by face-to-face and distance education enables English teachers not only to choose and adopt didactic materials that are available for purchase, but also to evaluate and adapt ... -
A disciplina de Environment and Human Development para crianças de um colégio com programa bilíngue: o ensino de línguas por projetos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)This study investigates how the Environment and Human Development (EHD) school subject contributes Language Teaching through Projects (EAL) Teaching in Elementary School classes in a Bilingual Program at a school. Taking ... -
Práticas translíngues na comunicação de aprendizes de português como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)This research aims at analyzing and describing communicative practices of four Hispanic learners and one Italian learner, in a Portuguese course offered by a public university in the state of São Paulo, under the Translanguaging ...