• História e memória na contramão da expansão canavieira : um estudo das formas de resistência dos sitiantes do extremo noroeste paulista 

      Melo, Beatriz Medeiros de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 17/12/2012)
      Imbuidos de una perspectiva analítica que se centró en la perspectiva de los procesos, que apenas puede explicarse desde el transcurrir historico, y en los sujetos que experimentan tales procesos por medio de la experiencia ...
    • História, autobiografia e ficção : a ilusão da realidade em partes de África 

      Pires, Nayara Meneguetti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 03/03/2016)
      Partes de África, by the Portuguese writer Helder Macedo, is intriguing due to fragmentation and profusion of speeches that assembles when unites diverse voices, memory, history, autobiography and fiction in what the ...
    • Histórias da educação especial produzidas a partir de matérias publicadas em jornal paulista : 1997- 2004 

      Santos, Keisyani da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      In the transition from the twentieth to the twenty-first century, with the advent of international policies for Inclusive Education, Brazilian Special Education outlines new directions for its history. In this period, ...
    • Histórias de vida de professoras que desenvolvem práticas docentes multiculturais 

      Fontenele, Cristiane Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)
      In this work, I analyze the life story and education of four elementary school teachers, working in cycle I (Grade 1 to 4) of the São Carlos Municipal education system, selected because of their implementation of ...
    • Histórias de vida e saberes de professores de educação física que atuaram nos anos iniciais do ensino fundamental nas décadas de 1980 e 1990 

      Costa, Catia Silvana da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)
      Based on the oral narratives of Antônio Carlos, Romilda Augusta and Dinalva Aparecida, retired Physical Education teachers, in this PhD research, we analyze their life histories in the construction of the teaching knowledge ...
    • Histórias do brincar: um estudo com adultos e suas trajetórias 

      Sartori, Gabriela Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2021)
      In the midst of a meritocratic, capitalist, productivist scenario, we bring the discussion and reflection about playing as an intrinsic experience of the human being. The objective of this research was to understand how a ...
    • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

      Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)
      This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...
    • Histórias infantis e matemática: a mobilização de recursos, a apropriação de conhecimentos e a receptividade de alunos de 4ª série do ensino fundamental 

      Souza, Ana Paula Gestoso de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/07/2008)
      Considering a teaching/learning environment where literature and mathematics were connected, this research tried to investigate the ways by which the students of a fourth grade elementary school class acquired the school ...
    • Histórias Sociais e crianças com autismo: mapeamento da literatura e proposta de treinamento online de mães 

      Lazzarini, Fernanda Squassoni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)
      Individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have deficits in social interactions that can lead to inappropriate behaviors. Some authors have been successful in using social stories to promote social performance and ...
    • Histórico familiar de mulheres encarceradas: fatores de risco e proteção para os filhos 

      Ormeño, Gabriela Isabel Reyes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/03/2013)
      This dissertation was developed in the form a group of scientific papers which are interconnected in order to describe the main risk and protective factors experienced by incarcerated mothers and their children. Initially ...
    • O homem de Rousseau: da natureza à solidão 

      Monzani, Luiz Henrique Alves de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      Notre hypothèse de travail est de comprendre la formulation du concept de l'homme en trois périodes différentes de l'œuvre de Rousseau. Le point de départ est la comparaison entre l'homme sauvage et l'homme social; dans ...
    • Homem, animal, indústria: uma análise discursiva do agronegócio brasileiro 

      Alves Filho, Manoel Sebastião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      This dissertation intends to analyze the discursive functioning of the Brazilian agribusiness in order to better understand a paradox of contemporary society: the excessive consumption of meat, the systematic killing of ...
    • Homenagens do legislativo: uma etnografia dos processos simbólicos do estado 

      Pinto, Danilo César Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 17/01/2013)
      This thesis approaches an ordinary practice by the State: public homages, like medals of honor, honorific titles and denomination of public areas. From an ethnographic research of three municipal Legislative Councils, the ...
    • Homens autores de violência contra mulheres: um estudo com participantes de grupos reflexivos em Belo Horizonte 

      Fleury-Teixeira, Elizabeth Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)
      During 2019, in Belo Horizonte (MG), a total of 456 men who committed violence, punished by the Law 11.340 (Maria da Penha Law), were referred by the justice system to serve part of their alternative sentence in existing ...
    • Honra, prudência e justiça na obra política de Thomas Hobbes 

      Silveira, Ricardo dos Reis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 21/09/2010)
      The work of Thomas Hobbes, based on the Renaissance concepts, builds a new political philosophy which results in original concepts of the state, rights and justice. This thesis focus on Thomas Hobbes most relevant political ...
    • Hôxwa e palhaças - o riso e o humor nas relações de alteridade Krahô 

      Silva, Maurício Caetano da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
      This dissertation is an ethnography about the manifestation of humor among the Krahô (TO). Will a presentation few moments of the field research in the Krahô villages Pedra Branca and Manuel Alves, where the laugh is present ...
    • O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola 

      Oliveira, Natália da Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)
      Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ...
    • Las huellas de "El Dorado" en el Valle del Alto Huallaga: Estado, coca(ína) y desborde popular en las fronteras del capitalismo andino amazónico 

      Mazeres Gaitero, Francisco Javier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)
      The Alto Huallaga Valley, rural territory of the Peruvian Andean Amazon, has been associated with long-lasting social representations that mainly relate it to drug trafficking and political violence. Despite its high ...
    • Humanização, educação musical e escola: processos educativos no Musical de Evangelização Santo Agostinho 

      Previato, Daniel Bianconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/06/2021)
      This thesis, qualitative and characterized as a case study, had the Musical of Evangelization Saint Augustine as its object of study, an artistic-musical event promoted by a non-profit, Catholic confessional, primary ...
    • Humanizar e expandir : uma genealogia da segurança pública em São Paulo 

      Marques, Adalton José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)
      In this thesis, I examine the emergence of a democratic and humanist reasoning in the core of the public security thought, elaborated in São Paulo at the end of the Military Dictatorship. I try to explain how this ...