• Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos 

      Garcia, Silvana Canalhe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)
      With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ...
    • Risco e vitimização policial militar: da caserna à política 

      Joly, Bruno Renan (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      The present work aims to outline the issue of risk, victimization and the suffering of the military police as factors that more than inherent to the profession are reinforced by the manner the public security in Brazil is ...
    • O riso do antropófago: cumplicidade e dissidência na estética de Oswald de Andrade 

      Bertelli, Giordano Barbin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 04/09/2014)
      This study proposes two main tasks: one of them aims at the exercise of experimenting a sociological perspective to fit the questioning of a certain general image regarding the social; the other task is to be consistent ...
    • Ritos genéticos editoriais em pequenas editoras: relações entre mídium e curadoria na poesia contemporânea 

      Rendelli, Tiago Fabris (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 22/07/2020)
      esta disertación, desarrollada entre marzo de 2018 y marzo de 2020, presenta los resultados de la investigación sobre el impacto de los ritos genéticos editoriales en pequeños editoriales de poesía en la configuración del ...
    • Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica 

      Clares, Letícia Moreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)
      Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ...
    • Rivalidade entre os polos : a construção discursiva do Conselho Mundial da Água 

      Espinoza, Rodrigo de Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)
      This work aims to characterize the discursive production of the World Water Council, an entity created in 1996 in order to set a plataform for the international debate on water. For this task, we will build, from the ...
    • Rizomas en los océanos latinoamericanos: del middle passage a la narrativa de la transfiguración 

      Sañudo Caicedo, Juana Maricel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)
      Son presentadas, en esta tesis, consideraciones sobre el corpus María de Jorge Isaacs, Afuera crece un mundo de Fernández y Um defeito de cor de Gonçalves, desde el marco de la Literatura Comparada, los Estudios Culturales, ...
    • Roda com arte : aprendizagem dialógica em comunidades de aprendizagem 

      Marigo, Adriana Fernandes Coimbra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)
      It is presented in this research the preparation and consolidation of a project involving artistic works with children who study in a school in the outskirt of São Carlos town, where the proposal of Learning Communities ...
    • A Roda da Vida no ambiente escolar : uma vivência intergeracional de Educação Musical 

      Souza, Manuela Cristina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2012)
      Master's Thesis. Education Graduate Programme of Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2012. This Master's thesis deals with the scientific investigation of a process of musical education among the elderly and ...
    • Roda de choro : processos educativos na convivência entre músicos 

      Fiorussi, Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2012)
      The objective of this research is to describe and understand the educational processes arising from the interaction between musicians in a roda de choro . Based on the experiences of the researcher, from the interaction ...
    • Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II 

      Aporta, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ...
    • Roda de Samba na Escola: processos educativos emergentes 

      Rodrigues, Fabio Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)
      This master research, characterized as an action research (TRIPP, 2005), was developed in conjunction with the project “Roda de Samba na Escola”, in a Public State School of the Integral Education Program of the Initial ...
    • Rodas de conversa no projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer": sistematização de experiências e processos educativos 

      Fábis, Lúcio de Castro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)
      This work is inserted in the research line of Social Practices and Educational Process, lined on the referential frame of Epistemologies of the South, especially towards praxis of leisure, humanization and the “dialogicity” ...
    • Rodas de conversa: uma proposta para aprimorar a prática docente em educação física escolar 

      Marques, André Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)
      The inclusion of students with disabilities in regular education is a reality and Physical Education is one of the responsible subjects for this process to occur. Physical Education and disabled people have suffered ...
    • As rodas de leitura em prisões e seus processos educativos 

      Portela, Gustavo Aranha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2020)
      The following study analyzes the educational processes which happen in Rodas de Leitura in a correctional facility in the state of São Paulo, Brazil. Our interest for the subject has arrived from our participation through ...
    • A RolêFeira em Araraquara (SP): trabalho criativo, empreendedorismo e movimento social 

      Yoshioka, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      The aim of this study was to understand how creative entrepreneurs who are inserted in a creative fairs context perceive themselves and the work done by them, what desires and affections they are triggered about, to what ...
    • Rotas digitalizadas: autonomia e controle no trabalho de entregadores por aplicativos em Araraquara - SP 

      Jacobsem, Bruno Portari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/07/2022)
      The insertion of digital technologies in business models in the last decades allowed the advance of the platformization process of several activities, granting new arrangements to the ambiguous relations between autonomy ...
    • A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência 

      Rigo, Júlia da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)
      Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ...
    • A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial 

      Costa, Samara Cristina Ferreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)
      In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ...
    • Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down 

      Pavão, Michelle Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ...