Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 4683-4702 of 4772
-
O uso de imagens de arquivo em documentários de moradias estudantis: a escrita da história do CRUSP e da moradia estudantil da UNICAMP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)The present work analyzes the appropriation of archive images by the documentaries CRUSP: um recorte (Marcelo Gutierres, 2005) and Moras à Luta (Samuel Souza and Eduardo Oliveira, 2015). The objective is to point out how ... -
O uso de informações semânticas do PALAVRAS : em busca do aprimoramento da seleção de unidades textuais correferentes na sumarização automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/06/2010)This dissertation aims at presenting a theoretical heuristic model which not only takes into consideration the Veins Theory, but also semantic information obtained from the Parser PALAVRAS to improve the selection of ... -
O uso de jogos e a mediação do professor na abordagem histórico-cultural : primeiras aproximações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/10/2016)The present study had as reference the Teaching Activity and Being Learning Situation aimed at internalizing of theoretical knowledge through the action and reflection (both the kids and the researcher) in the search for ... -
O uso de textos de divulgação científica em aulas de genética na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The questioning about the fundamental role of the School in contemporary society is recurrent by the professionals of Education faced with the difficulties of constructing models and teaching practices that cover the real ... -
O uso de treino informatizado para ensinar professores a conduzirem Avaliação de Preferência de Escolha Pareada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2021)Knowing a child's preferences can be an essential strategy to motivate the child to perform tasks in the classroom context. For this, it is important that teachers know how to apply tests to identify these items of preference, ... -
O uso do bambu: o papel da cadeia produtiva no setor moveleiro e da construção civil no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 20/10/2011)The bamboo is a material widely used in Asia and its applications are from the simple fences to the Demoiselle structure, from Santos Dumont. In Brazil the bamboo uses still are small when it is compared to asian countries ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
O uso do hipertexto na aula de língua inglesa: promovendo o desenvolvimento da oralidade por meio de novas práticas de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/03/2012)This research aims at investigating the use of hypertext in the English Language classroom. The central argument of the study is to promote the development of the oral language through new language practices, because with ... -
Uso dos recursos tecnológicos nas práticas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The integration of technological resources in teaching and learning process assigns to education a need for new thinking and sets new challenges to the routine of the classroom, leaving the teacher to review practices and ... -
O uso pedagógico das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: uma experiência na licenciatura em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/05/2015)There are several issues related to the pedagogical use of technologies for the construction of knowledge in the current Brazilian education system. Some pass through large and complex issues, such as the transmission of ... -
O uso sustentável de recursos comuns em um jogo digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)The PhD dissertation contains three chapters in paper format The first chapter presents a theoretical article about sustainability, the use of common access resources and analytical-behavioral studies related to environmental ... -
Usos de portfólios em diferentes práticas: um olhar de uma educadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ... -
A utilização da tecnologia assistiva como um recurso para inclusão escolar de alunos com sequelas de mielomeningocele
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2010)Research on the inclusion of students with myelomeningocele held in the country discuss only the access of students to the school context. Further research in this area of education has become necessary to investigate ... -
Utilização de contos de fadas e atividades simbólicas na compreensão de crianças vítimas de violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Based on an ecological perspective from a multifactorial analysis of the domestic violence phenomenon and on theories that consider the importance of the Fairy-Tales in the infantile emotional development, this research ... -
A utilização de jogos com movimento como recurso didático: diversificando as formas do ensinar e do aprender.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)This research had as the subject matter, the use of the game with movement as assistance on school teaching. The approach of the subject-matter at issue, required a series of inquiries and considerations about the situation ... -
A utilização de smartphones no acesso à informação científica por jovens estudantes : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)Adapting constantly to new scenarios, society develops with great influence of technology. Smartphones, communication technology present in the various social layers, can contribute to the democratization of access to ... -
“Vai buscar jongueiro aonde está, com o jongo temos que continuar”: um estudo da continuidade no jongo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 31/10/2019)Jongo is a common dance in southeastern Brazil and performed by black groups or communities - urban or rural. It is recognized as a traditional practice in maintaining drumming, dancing, dress, song form and articulation, ... -
Validação da versão adaptada transculturalmente da Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication (FIATS-AAC-BR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/05/2023)Considering the importance of searching for assertive methods and procedures in the implementation of Augmentative and Alternative Communication (AAC) systems with children and young people with complex communication needs, ... -
Validação do Questionnaire on Resources and Stress - Short Form (QRS-F)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/07/2013)Family members of people with disabilities may be exposed to various stressors, among them the disability itself, becoming potential targets of stress. In this context, several models have been designed for the study of ... -
O valor econômico agregado à sociedade (VEAS) pelo hospital universitário da UFSCar no ano de 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)In the current scenario of Brazil’s Public Health, which presents many budgetary restrictions, one of the measures found by the State in order to face them is the incentive given to entities with social objectives. This ...