Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 552-571 of 4772
-
A bola da vez: gestão e resistência no cotidiano de uma favela carioca em contexto de pacificação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 06/03/2014)Rio de Janeiro city has undergone significant changes over the past two decades, principally respect to devices that regulates the way of life from populations from favelas' neighborhood. They explain that the conflict in ... -
Bolsa-escola e inclusão educacional em Jaboticabal (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work studies the School Stipend Program in order to verify whether or not it has achieved the goals of guaranteeing that children attend school and acquire literacy. In addition, it examines whether or not school ... -
“Os brancos estão chegando, trazendo escola, missão e saúde”: relações yanomami através da escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 03/10/2022)Having as a starting point Adriano Pukimapɨwëteri Yanomami's narrative about the arrival of non-indigenous and their schools, this dissertation proposes to reflect on the relationships historically built through the school ... -
O Brasil na Economist : pensando a influência do perfil político-ideológico da revista na formação da imagem internacional do país
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 16/05/2016)The Brazilian international image is subject of debate for a long time. It is important to notice that both the official discourse and the way other actors represent a country are relevant for the construction of its image. ... -
Brasil na tela: a narrativa da nação a partir das telenovelas brasileiras e seus alcances transnacionais (1970-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)Brazilian teledramaturgy is recognized worldwide as a reference for productions that propose a realistic style. The assumed aesthetics, therefore, demanded that the genre adapts to the demands of the public, who, in ... -
O Brasil pelo mundo: a forma melodramática de Avenida Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)The soap opera Avenida Brasil, shown by Rede Globo in 2012, is considered a milestone in the history of soaps operas in Brazil. In addition to bringing the C class as its main theme, in particular due to populist government ... -
O Brasil visto de cima: o campo de uma periferia a partir de centros de produção etnigráfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 28/11/2018)This thesis intends to observe the relationship between brazilian and foreign anthropologies, seeking the representation among it in the many senses that they may acquire. From the double “center-periphery” relations - ... -
Bresser-Pereira : pensamento como ação política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 26/09/2014)The objective of this research is to analyze the intellectual production of Luiz Carlos Bresser-Pereira. The two main themes in his work are development and bureaucracy, accompanied, however, by a whole thematic constellation ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ... -
O brincar da criança pré-escolar: estudo de caso em uma escola minicipal de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/06/2003)In this new century early childhood education experiences a magnifying and expansive moment and there appear new researches on this subject which have brought a larger and more adequate comprehension of children and ... -
Brincar de colorir e desenhar: procedimento de ensino para criança com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) may present difficulties in playing behavior, requiring intervention and teaching procedures aimed at learning this behavior. Having regard to the importance of colouring ... -
O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ... -
O brincar e habilidades sociais de uma criança cega e seus pares videntes na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2015)The visual impairment reduces the opportunities in learning and could negatively influence the interaction among peers and the social development of children with this visual limitation. Some behavior singularities are ... -
Brincar é estimular? Preensão, função manual e sua estimulação em pré-escolares com paralisia cerebral do tipo hemiparesia espástica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/01/2006)The prehension and hand function of children with of cerebral palsy can in be damaged in diverse levels the kind of motor impairment and also the way as they are stimulated to develop hand skills. The objective of this research ... -
O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ... -
O brincar nas políticas públicas para a educação infantil brasileira: dos documentos oficiais à proposta pedagógica para a educação infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/02/2021)The present research aimed to investigate how the Municipal Education System of Bauru has interpreted and translated national public policies for IE, and how these influenced the conceptions and directions assumed for ... -
O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ... -
A burocracia vista do cartório: uma análise antropológica da burocracia estatal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 02/03/2007)Uma dissertação costuma ser fruto de esforços de muitas pessoas e instituições. Este caso não é diferente. Primeiramente agradeço a FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo) que financiou a ... -
Busca de práticas pedagógicas de professores do ensino médio: racismo e intolerância na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/08/2021)This paper has the objective of looking into the development of pedagogical practices aimed at ethnic-racial education, racism overcoming and ethnic-racial differences valuing at school through documents and teachers’ ... -
Buscando componentes da parceria colaborativa na escola entre família de crianças com deficiência e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/12/2006)Professionals responsible for education of children with disabilities not always find the way to make their family a partner. This study aims to identify and describe the behaviors of professionals that work in the school ...