• Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner 

      Figueiroa, Jonas Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)
      This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...
    • Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro. 

      Abdalla, Vilma (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)
      This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ...
    • Escola: as minas e os manos têm a palavra 

      Jovino, Ione da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2005)
      The research has for main objective the relationship estabilisered between the black hip-hopper students and formal education. It seeks, from a Foucault style reference, the construction of the language, visions, feelings ...
    • Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial? 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2004)
      The developed research characterizes as a study of descriptive case of related qualitative nature to the practical day-care center and that it involves the analysis of the educative ones and the treatment of the racial ...
    • Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório. 

      Amato, Rita de Cássia Fucci (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)
      The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ...
    • Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa 

      Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2013)
      This research aimed to discuss the theoretical and methodological foundations of Sociology of Childhood, trying to answer some methodological challenges that arise for research with babies, from a dialogue with English ...
    • Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças. 

      Silveira, Débora de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)
      Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ...
    • Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2014)
      This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ...
    • Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)
      This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, ...
    • As políticas públicas municipais para a educação de crianças de zero a três anos na cidade de São Carlos: um estudo sobre o período de 1977 a 2006, a partir das falas de agentes do Estado 

      Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2007)
      This work discourses on the municipal public politics for the education of children from zero to three years in the city of São Carlos, configuring itself as a study on the period of 1977 to 2006, carried out through the ...
    • A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004). 

      Reis, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)
      This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ...
    • O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista 

      Araujo, Ana Lucia Castilhano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2008)
      This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ...
    • O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966) 

      Silva, Anete Charnet Gonçalves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)
      The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ...
    • A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância 

      Moruzzi, Andrea Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2012)
      Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ...
    • A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas 

      Rodrigues, Tatiane Cosentino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)
      The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ...
    • Os ingovernáveis 

      Machado, Silvio Ricardo Munari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)
      The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ...
    • Crianças infames: fragmentos de vidas no arquivo público e histórico de Ribeirão Preto 

      Ferreira, Emerson Benedito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      This thesis is the result of a survey conducted in two cases and two Criminal Investigation Police discovered the Public Archives and History of Ribeirao Preto. In them we find four poor children who were raped at the turn ...
    • Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo. 

      Jardim, Silvia Regina Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)
      The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ...
    • Quando a infância pede refúgio: os processos de crianças no Comitê Nacional para os Refugiados 

      Lazarin, Monique Roecker (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)
      The present research emerges with the global scenario of intensification of displacement of refugees, nevertheless with the attentive look at the great participation of children. In Brazil, there is also an increase in ...
    • Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ...