• Kafka educador: um estudo sobre a frieza formativa por meio das narrativas animais 

      Telles, Rodrigo Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2020)
      This doutoral thesis stablishes a dialog between education and literature to aim enlarge the perspectives over academic training. We live in a time with easy access to the information and several scientific and technological ...
    • Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade 

      Silva, Carla Campos Batista da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ...
    • Kierkegaard e o Tractatus 

      Barros, Wagner de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 11/08/2017)
      This study aims to investigate if the relationships between Kierkegaard and the Tractatus Logico-Philosophicus can be assessed from considerations about the nature of language. That would provide a philosophical justification ...
    • O kit anti-homofobia e os discursos sobre diversidade sexual 

      Pamplona, Renata Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2012)
      With this research the aim is to analyze the different discourses propagated in the Brazilian media, referring to the repercussion of the possibility of the approval of the educational material: the Anti-homophobia kit, ...
    • Os Kujubim e os bichos-de-pena: uma etnografia multiespecífica das relações entre humanos e não-humanos no vale do Guaporé, Rondônia 

      Sanchez, Gabriel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)
      Initially, this was a research about the “classifications” of beings that our western biology denominate “birds” from the pratical and semiotic perspectives of the Kujubim indigenous peoples (Rondônia) – a group until here, ...
    • Kunumi Rukara: uma etnografia dos terreiros de criança Asuriní 

      Miranda, Xanda de Biase (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/09/2014)
      The dissertation deals with how the Asurini from the Xingu conceive and produce their children and how their children portray themselves and the reality they see. The images of the fieldwork brought to the theoretical ...
    • Lacan e o estruturalismo 

      Felizola, Maria Cristina Merlin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 23/03/2000)
      The present work has arisen of the need to understand the Lacan statement "the unconscious is structuralized as language". With this affirmation Lacan has pointed to two important directions: His incursion to the structuralism ...
    • Os ladrilhos da escrita memorial em Infância de Graciliano Ramos 

      Jesus, Ana Paula Ricci de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 06/09/2022)
      The aim of this work is to present an interpretation of the work Infância by Graciliano Ramos under the memorialist perspective, specifically concerning to a certain aesthetic of the memory in the book. For the composition ...
    • Lazer de pessoas com deficiências físicas e visuais: significando, aprendendo e ensinando 

      Foganholi, Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)
      Las vivencias de las personas con discapacidad en las diferentes prácticas sociales, cuando separadas de la reflexión sobre la construcción social de la discapacidad y sobre todo, de los significados que ellas atribuyen a ...
    • Lazer e adolescentes em privação de liberdade : um diálogo possível? 

      Conceição, Willian Lazaretti da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)
      The present study aims for a more consistent approach of the existing debates concerning leisure and the adolescents who committed infractions and are fulfilling socio-educational measures in confinement at Fundação CASA. ...
    • Lazer e processos educativos : mergulhos culturais na Bacia do Salto 

      Souza, Paulo César Antonini de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)
      This study was conducted with thirteen participants dips and jumps in the Bacia do Salto do Rio Jacaré, site located at Parque dos Saltos in Brotas city, small town of São Paulo state. The social practice of dips and jumps ...
    • Lazer e processos educativos no contexto de trabalhadores/as rurais do MST 

      Silva, Robson Amaral da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)
      Faced with the intensifying of competitive capitalist market and economic deregulation at the international level, enterprises turn their investments to regions and sectors with greater liquidity and in search of greater ...
    • Lean Office aplicado ao fluxo documental de uma Universidade Pública visando à adequação à Legislação 

      Boriolo, Raquel Ottani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 12/11/2018)
      Document Management is a strategical activity in organization, because it provides a series of procedures which are related to its production, proceeding, use, assessment, and archiving of frequently or less frequently ...
    • Legados de políticas públicas de atenção integral à primeira infância: comparação entre os programas Primeira Infância Melhor (PIM, Rio Grande do Sul, Brasil) e De Cero a Siempre (Colômbia) 

      Holguín Villamil, Oscar Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      The study is part of education and public policies of children fields, highlighting theme of integral early childhood care programs (IECP), as a right established between zero and six years ages. Currently, ...
    • A legislação brasileira e italiana sobre Educação Especial : da década de 1970 aos dias atuais 

      Cabral, Leonardo Santos Amâncio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2010)
      The opinions of several countries on how to enforce the education of people with disability promote international discussions aimed at identifying elements, whether from the political, organizational or methodological ...
    • A legislação da educação a distância no Brasil: uma análise discursiva materialista dos conceitos de aluno e professor 

      Perez, Alessandra Fracaroli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)
      In this work, we aim to investigate the meanings movement of the words teacher and student in Distance Learning (hereinafter DL) through the statements contained in the discursive materiality of the legislations of this ...
    • Legislação e educação: o ideário reformista do ensino primário em Sergipe na Primeira República - 1889-1930. 

      Oliveira, Dilma Maria Andrade de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/06/2004)
      The present work intends to discuss the genesis of the Republican teaching in the State of Sergipe (northeast of Brazil), from 1889 to 1930, also called First Republic or Old Republic. The Republic, initiated in 1889, comes ...
    • Legislação em disputa: o caso da lei paulista de combate à discriminação por orientação sexual 

      Polato, Murilo Bernardino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 08/05/2020)
      This dissertation aims to carry out a case study on the law 10.948/01 of the State of São Paulo, which presents itself as legislation that combats discriminatory acts committed to LGBT people. For this, the various ...
    • Legitimação da arte no campo científico: estudos de caso com grupos de pesquisa do CNPq 

      Santos, Rojanira Roque dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 28/02/2014)
      Science and art belong to different social contexts and perform specific functions, however in order to become discipline and knowledge area, the art is dividing the same space with science: the academy. This approach is ...
    • A legitimidade do processo de formação das leis pela participação da sociedade civil: a comissão de legislação participativa 

      Seleghim, Ariane Duarte (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 15/01/2015)
      Habermas’ contemporary democratic theory brings a very important question regarding to the formation of laws and its legitimacy: beyond the formal procedure previously established for the construction of the fundamental ...