Browsing Programas de Pós-Graduação by Document Type "Tese"
Now showing items 1-20 of 1627
-
A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ... -
Uma análise semântico-pragmática das construções condicional-concessivas no português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research is based on Formal Semantics assumptions and its main goal is to describe the concessive conditional clauses in Brazilian Portuguese. König (1985, 1986) and König and Van Der Van Der Auwera (1988) assert ... -
Desejos à margem: fragmentos de memórias homossexuais em São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 04/06/2018)Through time, notable changes took place in the sphere of homosexual desire. Men who sought to have sexual encounter with other men for sexual purposes from the few available models in their daily lives acquired more social ... -
Avaliação da interação mãe-criança em contexto com e sem violência física conjugal: um estudo comparativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/01/2013)This dissertation was written in the form of a compendium of six scientific texts, which are articulated in order to discuss the impacts of partner physical violence on mother-child relationship. The first two papers ... -
Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ... -
Atitudes sobre a velhice e convivência intergeracional: professores, familiares e crianças do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)Studies focusing on the perspective of attitudes related to aging have pointed out how these can influence social structures and the treatment given to the elderly. This study answered the following objective: To identify ... -
Escolas multisseriadas e os ideários pedagógicos: um estudo sobre as escolas do e no campo na região do Bico do Papagaio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2018)This thesis aims to analyze the educational conceptions into teachers` practice in multigrade schools an express the main idea called Por uma Educação do Campo acording to educational policy to this modality teaching. As ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ... -
Diferenças étnico-raciais e políticas de reconhecimento: perspectivas a partir do Conselho Nacional de Saúde e do Conselho Nacional de Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 29/06/2016)This research investigated the politics of recognition of ethnic-racial differences, based on the study of political-institutional public spaces of interlocution between state and non-state actors. We conducted a comparative ... -
Formas do trabalho docente em duas escolas especiais de surdos: estudos históricos e de representações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/08/2010)Cette thèse présente la perspective historique et les représentations sociales des formes prises par le travail d enseignantes exerçant leur métier dans deux écoles pour des élèves sourds: l une appartenant au réseau ... -
Efeitos de jornada de trabalho, habilidades sociais e gênero sobre o equilíbrio trabalho-família
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/07/2018)Given the high workforce participation rates among men and women who have preschool-aged children, it is important to examine evidence about factors that may facilitate the conciliation of paid and family work. In addition ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Avaliação dos efeitos do enriquecimento ambiental no comportamento de camundongos expostos a um modelo de transtorno de estresse pós-traumático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2015)A Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) may appear after experiencing a stressful situation and is characterized by avoidance of situations that remind the trauma and persistent hyperarousal, and may come associated with ... -
O discurso eleitoral da Folha de S.Paulo e O Estado de S.Paulo na campanha eleitoral de 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 22/08/2012)The objective of this thesis was to discuss the election of 2010 under the bias of print journalism. The analysis was made by the editorial in the Folha de S.Paulo and O Estado de S.Paulo. We had as hypothesis that ... -
Disputas e hierarquias no acesso à água em assentamentos de reforma agrária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/06/2018)This thesis aims to study the disputes and hierarchies regarding the access to water in two Agrovilas, Campinas and Birigui, of Reunidas Agrarian Reform Rural Settlement, located in the municipality of Promissão, in the ... -
Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ... -
Ceifando a cana... Tecendo a vida. Um estudo sobre o pós/trabalho nos canaviais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/05/2018)The goal of this research was to understand the post/work of unhealthy retired sugarcane cutters that is the new sociability network, where they are embraced. We employed qualitative methods with direct and unsystematic ... -
Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ... -
Metanálise de pesquisas brasileiras que tratam do desenvolvimento do pensamento algébrico na escola básica (1994-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This study is a PhD thesis whose objective is to identify, describe and analyze what theoretical and methodological elements have been considered in Brazilian dissertations in Mathematics Education, from 1994 to 2014; which ...