Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 4888
-
Formação continuada sobre Aprendizagem Cooperativa para contemplar a diversidade em classes inclusivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This research is part of a matrix project entitled Collaborative action research to mitigate educational inequalities resulting from the COVID 19 pandemic: contributions from research on school inclusion (PAC-COVID 19), ... -
A estrutura semântica interna de orações adverbiais temporais introduzidas por quando e realizadas pelo futuro do subjuntivo: uma abordagem funcionalista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)The objective of this dissertation is to describe and analyze the syntactic, semantic and pragmatic aspects involved in the interpretation of the internal semantic structure of temporal adverbial clauses introduced by the ... -
"O negro toca, o negro canta e o negro dança, foi lá no meu terreiro que aprendi desde a infância": a prática cultural do samba enquanto uma encruzilhada de experiências e agências afro-diaspóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2024)This research was interested in the cultural practice of samba, especially in the city of Londrina (PR). The main sociological problem that guided the work is around the following question: to what extent does the cultural ... -
O habitus migratório de um município mineiro: uma análise a partir de egressos do ensino médio de Governador Valadares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 11/07/2024)This study adopted Bourdieu's theory of habitus, with an emphasis on migration, as a theoretical lens to understand the migratory phenomenon in Governador Valadares, MG. The objective was to verify whether the formative ... -
Formação continuada de professores/as dos anos iniciais do ensino fundamental em matemática: uma revisão sistemática de artigos publicados nos últimos cinco anos - 2018 a 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/05/2024)The continuing education of teachers, when it comes to satisfaction research, appears increasingly discredited. Research shows that the ongoing teacher training currently offered is, for the most part, disconnected from ... -
O impacto de um presidencialismo "não convencional" e do governo minoritário em política externa: comparação da relação executivo e legislativo entre o governo Bolsonaro e governos da Nova República (1988-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 31/05/2024)This dissertation examines the relationships between the Executive and Legislative branches by analyzing propositions involving international themes. As a starting point, the following questions are posed: do parliamentarians ... -
Para além da tela: o efeito de diferentes interfaces gráficas de jogos educacionais no desempenho de estudantes com e sem autismo em atividades matemáticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)The difficulties faced by Brazilian students in teaching mathematics and the growing number of people with ASD included in mainstream schools have led to the adoption of digital educational games (DEGs) as teaching resources ... -
Efeitos de treinamento online assíncrono para aplicação da Interview-Informed Synthesized Contingency Analysis (IISCA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2024)Assessing problem behaviors is essential in applied behavior analysis, especially considering its influence on the quality of life of the individual evaluated and the people around them. This thesis aims to fill a gap in ... -
Emergência de intraverbal e intraverbal reverso após treino de discriminação condicional em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/04/2024)Verbal behavior, like all operant behavior, produces consequences capable of maintaining, increasing or decreasing its frequency. It is analyzed based on units called verbal operants, intraverbal being one of them. Studies ... -
Indicadores de Alfabetização Científica sobre o tema Evolução Biológica nas coleções de Ciências da Natureza do Ensino Médio aprovadas no PNDL/2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/01/2024)In this work we investigated the topic of biological evolution based on the theoretical framework of scientific literacy and scientific literacy indicators of scientific literacy, in the natural science collections approved ... -
Kapü kameakuē: o que colhi com Inute Tuta e os Kwazá-Aikanã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/07/2024)This thesis is an anthropological exercise based on my learning from the indigenous sage Inute Tuta and the Kwazá-Aikanã people from the Dois Irmãos village in the Kwazá’s Rio São Pedro Indigenous Land, located in the ... -
Concepções de educadoras e professoras de educação infantil sobre o trabalho educativo na creche: uma pesquisa ítalo-brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)Questa ricerca dottorale si inserisce nel contesto storicamente recente di valorizzazione e ricostruzione di spazi e pratiche per l'educazione e la cura dei neonati e dei bambini molto piccoli (0 a 3 anni), concentrandosi ... -
Uma análise dos sistemas de controle interno dos legislativos municipais de cinco capitais brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)This Master Thesis aims to identify the main aspects of an Internal Control system within the municipal Legislative branch. Additionally, it seeks to evaluate the existing regulatory and formatting models within the internal ... -
Gestão de riscos como ferramenta de governança: um estudo de caso com três universidades públicas federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 26/06/2024)The present study aimed to investigate the implementation of risk management in federal public universities. It is a research study that, based on the theoretical framework, addresses the evolution of public governance and ... -
Entre especialização flexível e precarização do trabalho: um estudo de caso, a FATEC Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 28/05/2024)This master's research is conducted by the following question: does the adoption of new forms of functional work organization in Brazilian technological higher education institutions correspond to an innovation, called ... -
Percepções das práticas colaborativas entre professores do ensino comum e de Educação Especial em escolas de Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)Early Childhood Education schools are environments that provide learning and development for all students, with and without disabilities. Thinking about their spaces, times, pedagogical resources and ensuring collaboration ... -
As competências gerenciais dos diretores de serviços administrativos das Faculdades de Tecnologia do núcleo regional de administração 10
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)This research aims to map the important managerial competences for directors of administrative services at the Faculties of Technology of the Regional Center for Administration 10 in carrying out their duties. Managing ... -
Práticas de ensino de habilidades para estabelecimento e manutenção da aliança terapêutica no contexto da psicoterapia: uma revisão da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/05/2024)Therapeutic alliance refers to the quality and strength of the collaborative relationship between client and therapist, which is built as the therapeutic process unfolds. There is evidence that a well-established therapeutic ... -
"As cordas de um cordel": narrativas sobre a Primeira República brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2024)This doctoral thesis analyzes the literary production of "cordel" – understood as a form of organizing worldview, information, and communication – in the context of the First Republic (1889-1930), aiming to intersect the ... -
Percepções de futuras professoras que ensinarão matemática sobre o papel do estágio na formação inicial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2024)This work refers to a Master's thesis, linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), line of research in Science and Mathematics Education, Mathematics Education ...