Programas de Pós-Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 4770
-
A interface entre ciência e políticas públicas: o caso da cannabis no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/04/2024)La cannabis es una de las plantas más antiguas cultivadas por la humanidad. A lo largo de la historia, sin embargo, sus usos han sido objeto de prohibición. En las últimas décadas, algunos territorios mundiales han adoptado ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
Avaliação da maturidade em gestão de processos em um setor de um Instituto Federal de Educação usando o modelo PEMM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 08/02/2024)Business process management (BPM) makes it possible to achieve better results for organizations. By assessing BPM maturity, it is possible to identify gaps and direct actions to improve organizations' processes. The present ... -
Bancos comunitários como adequação sociotécnica financeira: uma análise crítica ante o potencial de autossustentabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 11/10/2023)Community Development Banks (BCD) have become an important instrument for the expansion of Solidarity Finance through microcredit, largely due to the public policies that have been offered since the creation of the ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Nomes corpos e lugares na etnografia Pirahã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/01/2022)This research proposal proposes a set of possibilities through the conceptions of place, body and person among the Pirahã, a group who speak the Mura language of the Maici river basin in central Amazonia. The project was ... -
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ... -
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ... -
"Jakaru!": comensalidade e socialidade Guarani-Kaiowá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)Much has been said about the fabrication of bodies and the construction of the person in the Amerindian world, focusing part of the theoretical and methodological efforts on the shamanic practices of the extraordinary and ... -
A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/07/2023)The discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, ... -
Programas internacionais de transição pós-escolar para pessoas com deficiência intelectual desenvolvidos na universidade: uma revisão de escopo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/10/2023)Young people go through the important experience of transitions as they move into independent adulthood. The literature highlights that young people with intellectual disabilities generally perform worse in aspects of adult ... -
Efeitos de ensino de multiplicação por meio do ensino por matriz na emergência de respostas recombinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)With the technological advances present in society, education can take advantage of the benefits that the attractions of virtual environments have and, thus, promote conditions that enhance student learning. The main ... -
O problema da filosofia como sistema de pensamento único em "O mundo como vontade e representação de Arthur Schopenhauer"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 30/01/2024)This research has as main goal to analyze and investigate the problem created by Schopenhauer’s explanation of the organization of The world as will and representation According to Schopenhauer, his philosophy, as explained ... -
Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ... -
A travessia da teoria da tendência antissocial à prática: uma contribuição psicanalítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/02/2024)This research aims to understand the theory of antisocial tendency and to develop a handling proposal for socio-educational care centres. With an important emphasis on the relationship between the mother (environment) and ... -
Análise do ensino do comportamento de ecoico em gêmeos concordantes para autismo: diferenças encontradas e suas implicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Current research claims that genetic makeup, together with environmental factors, may contribute to the cause of childhood autism, as they point to evidence of heritability and a higher incidence of autism in families with ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Pesquisa-ação: estudo bibliométrico de artigos científicos indexados na base de dados Educ@
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2023)This is a bibliometric study on action research. Action research is a research method with various definitions and investigation procedures. It is a type of collaborative and emancipatory scientific research that involves ... -
“Da árvore do conhecimento, não comereis o fruto”: o caráter neoconservador cristão da Escola sem Partido
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)The activist association "Escola sem Partido" (ESP) operated from 2004 to 2020, playing a significant role during the major rise of neoconservatism in Brazil. It stood out for its advocacy of agendas aimed at restricting ... -
Estudo de adaptação transcultural do Genos Emotional Intelligence Inventory (GENOS EI) para o contexto organizacional brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The Emotional Intelligence (EI) has been pointed as an important competence to several contexts, among them, the organizational. However, related to the scientific investigations, it´s fundamental to dispose of quality ...