Programas de Pós-Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 41-60 de 4770
-
O corpo no espaço, o espaço do corpo: considerações sobre a filosofia de Merleau-Ponty
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 14/07/2023)Cette thèse suit Maurice Merleau-Ponty dans sa recherche d’un fondement spatial et concret pour sa phénoménologie. Pour cela, nous commençons notre parcours en réfléchissant à l’importance du refus de l’auteur de se limiter ... -
Movimentos de renovação política e juventude: sentimentos partidários e democracia em cheque
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 13/11/2023)Aren't young people responsible for the future of our country? Inspired by this question, the research carried out here aims to analyze how young people belonging to Political Renewal Movements understand and participate ... -
Semiótica, saúde e regimes de interação: um estudo sobre relatos de profissionais da saúde e pacientes do SUS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)It is necessary to take a non-naive look about the role of communication in society so that the relationship between health professionals and patients can be analyzed and even contribute, albeit indirectly, to its humanization. ... -
A Igreja da floresta: processos pedagógicos e terapêuticos da doutrina do Santo Daime como alternativas para o tratamento da dependência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 24/11/2021)The use of psychoactive drugs is recurrent and universal, but it was only in the 20th century that the State began to systematically intervene in the drug issue, through the medical and moral authorities of society. However, ... -
#juntospelolivro: discursos e práticas de promoção do livro e da leitura em tempos de crise política e de pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2023)En esta disertación, a través de un meticuloso análisis de los enunciados obtenidos de la campaña #juntospelolivro, ampliamente difundida en Instagram, llevamos a cabo un estudio de su conexión con ciertos discursos ... -
Processos mercantis e privatizantes na universidade pública: o caso da pós-graduação lato sensu e da pesquisa-inovação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2023)The object of study for this doctoral research is the transformations undergone by public universities in light of the context of (neo)liberal state policies articulated with the logic of valorization, (re)production, and ... -
Fahrenheit 451: Uma leitura política de uma narrativa distópica do pós guerra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)This work aims to interpret the novel Fahrenheit 451 (1953) by Ray Bradbury, through the political reading, as proposed by Fredric Jameson (1992). Performing this analysis, it is expected to be understood more clearly how ... -
A literatura infantil na Educação das Relações Étnico-Raciais: uma análise sobre os Projetos Políticos-Pedagógicos das escolas de ensino fundamental de São Carlos/SP à luz da Lei n° 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This Master's thesis is linked to the line of research: State, Politics and Human Formation, of the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The research aims to discuss ... -
A relação com o saber na mentoria de diretores escolares: considerações a partir de uma formação prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The present research originated from reflections on some questions that originated this thesis: does the exchange of experience between principals enable the construction of the relationship with the Knowledge (Charlot, ... -
Evolução biológica e mídia-educação: problematizando uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The present study constructed and analyzed a didactic sequence (DS) in science education that, associated with critical perspectives in education, was built on two axes: biological evolution and media education. Working ... -
O Método de Prova na Crítica da Razão Pura: o problema da síntese por meros conceitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 06/12/2023)In the Transcendental Doctrine of the Method of the Critique of Pure Reason, Kant characterizes the method of proof he employed in Transcendental Analytics as a transcendental method of synthesis by mere concepts. It is ... -
Extroversão da política e introversão dos sindicatos?: o sindicalismo petroleiro entre o novo desenvolvimentismo e a restauração do neoliberalismo (2008-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/12/2023)This dissertation aims at analyzing the conditions by which oil unionism was able to organize itself in order to shape oil politics courses since 2008. Thus, this research rebuilds such unionism formation process since ... -
Desafios docentes na EJA do ensino fundamental I: a utilização das tecnologias digitais durante a pandemia da Covid-19 em 2020 e 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2023)This research, qualitative with a case study methodological approach, sought, through semi-structured interviews, to identify the difficulties in the teaching practices of three educators and one educator who taught in ... -
Reler as Ditaduras no Brasil e Portugal: o realismo mágico em Sombras de reis barbudos, de José J. Veiga, e O dia dos prodígios, de Lídia Jorge.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)Magical realism has been used as the foundation of literary production, driven by lyricism and the articulation of allegories. Its use contributed to the writing of authors who seek to reflect on and point out the problems ... -
Tessituras teórico-conceituais sobre Inovação: uma análise das pesquisas brasileiras no âmbito dos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/10/2023)Innovation has been the subject of study across various domains of knowledge. Within the field of Information Science, there exists a diversity of approaches to the theme. Consequently, the question arises: how has innovation ... -
Processos de estudo em ambientes não-institucionalizados: o aluno entre a autoridade escolar e a autoridade tecnológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This dissertation investigates how students use or don't use devices featuring digital technology in their study processes outside institutionalized environments. Based on a dialogue with the literature in the field of ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
Uma leitura política dos contos Rip Van Winkle (1819) e A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820), de Washington Irving (1783-1859)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/11/2023)The objective of this master's thesis is to investigate the short stories Rip Van Winkle and The legend of Sleepy Hollow - The legend of the headless horseman -, by Washington Irving, from the perspective of dialectics, ... -
Entre o exótico selvagem e o exótico domesticado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/06/2023)I will present the similarities between the experiences of Afro-Asians in Japan and Brazil, scrutinizing the globally widespread processes of racialization, bringing in the intersectionality of issues of gender and race, ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ...