Educação - PPGE: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 1327
-
Educação e luta pelo território: formação dos líderes caiçaras do município de Iguape-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2024)Understanding the influence of schooling and higher education of Caiçara leaders in the struggle for land requires a discussion about the roles of basic education and higher education in the lives of leaders of traditional ... -
O papel das coordenadoras pedagógicas no desenvolvimento do estágio supervisionado: em questão o acolhimento e o acompanhamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/10/2024)The internship is an important stage in the initial training of teachers, as it gives them the chance to get in touch with the professional field, fostering knowledge of the school culture and the process of building a ... -
Ser professor-pesquisador: cientistas sociais e produtivismo acadêmico nas universidades estaduais paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2024)The research is part of studies on academic productivism and its repercussions on the work of professor-researchers in graduate programs in Sociology and Social Sciences at state universities in São Paulo. It focuses on ... -
Elementos da base de conhecimentos e processos de raciocínio pedagógico de uma mentora iniciante de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental em início de carreira: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This research is related to the Hybrid Mentoring Program (HMP) of the Federal University of São Carlos, which lasted between 2017 and 2020. Coordinated by professors from the research group: Teacher Training and Other ... -
A Institucionalização das Ações Afirmativas Estudantis na Universidade Estadual do Piauí (UESPI): avanços a conta-gotas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2024)The institutionalization of affirmative action policies in higher education in Brazil, in the form of access, has been taking place since 2002, based on the autonomy of universities, in state and/or federal legislation. ... -
Profissionalização docente e formação continuada: uma análise desses conceitos no mapa de competências do Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/09/2024)This study offers a perspective on professional development frameworks within public policy, aiming to unveil intrinsic and underlying aspects in official documents that permeate teaching practices. Thus, this approach ... -
Elementos da proposta freiriana em práticas docentes de professoras dos anos iniciais em um ambiente de resolução de problemas matemáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2014)This qualitative study aims to investigate which elements of Freire's epistemology are present in the practices of elementary school teachers when creating a problem-solving environment in mathematics classes. The guiding ... -
Bases para uma Educação Menstrual Popular e LGBTQIAPN+
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2024)This research arises in response to the lack of pedagogical references about a menstrual approach that includes the diversity of bodies that bleed, beyond the existing social boundaries of the term “people that menstruate”. ... -
Travessia: culturas africanas e afro-brasileiras em jogo na educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Esta disertación está conectada a mi historia de vida, pues la falta de representación negra en mi trayectoria por la educación básica, la búsqueda por Ser Más y mi creencia en el poder transformador de la educación, he ... -
A mistificação social da universidade: crenças de professores sobre a formação e o trabalho acadêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This research investigates the university as a symbolic space in which students are inserted when they start undergraduate studies, problematizing the classifications of professors as dominant agents in the field and ... -
Inserção das competências socioemocionais na educação infantil: escola como agente formador de uma subjetividade reificada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2024)The research aims to analyze the integration of social emotional learning (SEL) in the Brazilian educational context, specifically in early childhood education from the turn of the 21st century. The investigation seeks to ... -
Educação Física escolar e praxiologia motriz: aproximações iniciais a partir de uma proposta de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/09/2022)The present study sought to establish some important and necessary themes for school physical education, they are: physical education, sport, game, school, teacher training and motor praxiology. From the 1980s onwards, ... -
Atuação em política ou atuação profissional: revelações e contradições de um plano de carreira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/08/2024)Academic research frequently examines the actions of education professionals, mainly related to early childhood education, due to its public policy dimensions. In light of the creation of such public policies, this research ... -
Bullying, cyberbullying e timidez como produtores de exclusão social, à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Social relations and culture are the bases for the development of higher psychic functions, which are unique to human beings. In this sense, the university is one of the social spaces that has the role of providing knowledge ... -
O realismo especular: a perspectiva de Piero della Francesca na construção do olhar fotográfico moderno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/07/2024)Esta investigación tiene como objetivo explorar las formas en que los procesos de educación visual organizados por la técnica de la perspectiva en la obra de Piero della Francesca (1415 – 1492), contribuyeron a consolidar ... -
O uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC) por docentes da educação básica de Boa Esperança do Sul - SP: reflexões sobre o antes, durante e depois da pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Technology has been widely discussed due to its intense presence in contemporary society. With the COVID-19 pandemic that occurred between March 2020 and May 2023 and social isolation at the beginning of this period, ... -
Projeto de Vida no ensino médio: currículo oficial e currículo em ação em escolas do Programa Ensino Integral do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/08/2024)The investigation that gave rise to this dissertation was developed within the scope of the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and Manager Training – DEFORGES. The problem investigated ... -
Vozes no ensino: o medo das crianças e sua relação com os saber na perspectiva das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)In a context in which the relationship with knowledge encompasses multifaceted dimensions, incorporating interactions with the world, with others and with oneself (Charlot, 2000). The aim of this research was to understand ... -
Lideranças distribuídas em uma escola do Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)The theme of this dissertation refers to distributed leaderships in a school of the Sao Paulo State Integral Teaching Program, understanding them as a collective phenomenon, in which responsibilities and influences are ... -
Professoralidade de bacharéis em matemática: trajetórias e experiências docentes no ICEN/UFPA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/08/2024)This thesis sought to understand the constitution of the professorship of university teachers with a bachelor's degree in mathematics. To this end, it aimed to find out, through their narratives, their trajectories and ...