Sobre o RI UFSCar
O Repositório Institucional da UFSCar (RI UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.
Tipos de producción
Añadido Recientemente
-
As implicações do Novo Ensino Médio para o ensino de Química e a metodologia CTSA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 28/11/2024)THE IMPLICATIONS OF THE NEW HIGH SCHOOL FOR CHEMISTRY TEACHING AND THE CTSA METHODOLOGY. The New High School was mandatorily implemented in all education systems in 2022 and is included in the Law of Guidelines and Bases ... -
Proposta de exoesqueleto para reabilitação de mão parética devido acidente vascular cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 10/07/2024)Exoskeletons have been increasingly used as devices with the aim of assisting in the rehabilitation process for people who have suffered strokes and the consequences of hemiparesis. A known effective means of rehabilitation ... -
(Des)conhecimentos, anseios e possibilidades dos estudantes da EJA diante do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/09/2024)The subjects of youth and adult education (EJA) are still distant from higher education. Many factors contribute to this distance, related to social, economic, political, and cultural spheres, among others. EJA students ... -
Institucionalização da educação híbrida: um estudo sobre o uso de tecnologias digitais em instituições públicas de ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2024)This research aims to analyze the institutionalization of Hybrid Education, focusing on the incorporation of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in face-to-face courses within public higher education ... -
Bioacumulação, detoxificação e neurotoxicidade em Oreochromis niloticus e Centropomus parallelus expostos a resíduos metalúrgicos: riscos ao consumo humano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 20/12/2024)Metallurgical industries release liquid effluents and settleable atmospheric particulate matter (SeAPM) containing metal/metalloids due to the processing, pelletizing and exporting iron ore, and the production of steel and ... -
Sociedade de risco: possibilidades de articulação da ciência, tecnologia e sociedade com a educação técnica integrada ao ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2024)This thesis aims to investigate the possibilities of articulation between Science, Technology and Society (STS) and Technical Education Integrated into High School (ETIM), considering the availability and capacity of ... -
Cenários para implementação de pagamento por serviços ecossistêmicos visando à conservação da biodiversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Uso de Recursos Renováveis - PPGPUR-So, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)Landscape fragmentation compromises biodiversity and ecosystem connectivity. This study modeled restoration scenarios based on Payment for Ecosystem Services programs, aiming to integrate environmental benefits. Restoration ... -
Síntese de compostos contendo N-heterociclos de 5 membros e avaliação da atividade biológica frente a NS3 Helicase do vírus Zika
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)Epidemiological and biological studies have shown that Zika virus (ZIKV) infection is strongly associated with neonatal microcephaly and Guillain-Barré syndrome in adults. To date, there is no vaccine and/or efficient drug ... -
Atendimento educacional especializado itinerante da rede municipal de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/11/2024)The city of São Paulo incorporated into its Special Education Policy from the Perspective of Inclusive Education for the Municipal Education Network of São Paulo - RME/SP, the provision of Specialized Educational Services ... -
Relações evolutivas e história demográfica em espécies de Harttia Steindachner, 1876
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Genética Evolutiva e Biologia Molecular - PPGGEv, Câmpus São Carlos, 20/01/2025)This thesis explores the evolutionary, cytogenomic, and filogeographic relationships of the genus Harttia, a genus of fish widely distributed across Brazil. Due to its diversity of sex chromosome systems, including simple ...