• Um estudo longitudinal sobre processos pedagógicos para a musicalização de um aluno com autismo e deficiência intelectual 

      Guizzo, Pedro Ivo Ximenes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/01/2024)
      Teacher education in the most varied areas of knowledge permeates special education and didactics towards the students of Special Education in various ways. The purpose of this research was to investigate and raise data ...
    • O despertar do músico para a educação musical: limitações e expectativas de sua atuação na sociedade 

      Silva, érika de Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2011)
      The current research was developed at the Post-graduation Program in Education at UFSCar in a Social Practices and Educational Processes research line. This is the master's thesis in which was conducted a qualitative study ...
    • Do parixara ao forró, do forró ao “parixara” : uma trajetória musical 

      Fernandes, Felipe Munhoz Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 11/12/2015)
      This research aims to outline and scrutinize the set of musical practices and repertoires widespread among the Macushi, an indigenous population of Karib linguistic affiliation who currently inhabit the fields and valleys ...
    • Uso da música para alunos com Transtorno do Espectro do Autismo na sala de recursos multifuncionais: revisão narrativa 

      Rodrigues, Rhayane Fernandes dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/09/2022)
      This study had as its principle the bibliographic review of works related to the use of music for people diagnosed with Autism Spectrum Disorder, by teachers in the multifunctional resource room. Thus, we sought to analyze ...
    • Música e movimento negro: em direção à diáspora 

      Silveira, Dener Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 19/12/2011)
    • Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música 

      Mathias, Mercia S. (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
      Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ...
    • Masculino & Feminino: a androginia na música brasileira (1966-1985) 

      Baena, Pâmela Keiti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2022)
      Androgyny proved to be an aesthetic expression that was very present in the 20th century, particularly with regard to the western music scene. From the 1970s onwards, groups and artists incorporated this aesthetic into ...
    • Utopias virtuais: um estudo sobre o vaporwave e o ciberespaço geográfico 

      Pereira, Synclair Antonio Vieira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2022)
      The internet, a network communication model created primarily for military purposes in the 1960s, has become the primary means of communication of the early 21st century, revolutionizing the way we relate to each other and ...
    • Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental 

      Rugene, Rosilene Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)
      The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • Dissolução entre Vontade de Poder e música na obra tardia de Nietzsche 

      Santos, Felipe Thiago dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)
      Diese Doktorarbeit beabsichtigt zu untersuchen, wie sich Musik und Organismus in Nietzsches Begriff Wille zur Macht derart verflechten, dass ihre einzelnen Elemente in der Musik sowie in der Figur des Tanzes und des Rhythmus ...
    • The rime of the ancient mariner” em diferentes narrativas 

      Poletti Neto, Walter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 04/04/2016)
      The main objective of this dissertation is to investigate the dialogue between the romantic poem The Rime of the Ancient Mariner, by Samuel Taylor Coleridge, first published in 1798, and its transcreation – concept proposed ...
    • Dialogismo e tradução intersemiótica em Pink Floyd The Wall: luto e melancolia na Inglaterra do pós-guerra 

      Martucci, Maurício Dotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 10/09/2010)
      The film Pink Floyd The Wall, adaptation to the cinema of the Pink Floyd´s concept album, tells the Pink´s story, a musician, that was born in England during the World War II final years, he had his father died in a battle ...
    • O rap e suas ressignificações 

      Teodósio, Marcela Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/05/2011)
      z This study aims to analyze the linguistic practices by hip hop young activists, specially, through the artistic expression of the rap, conceived as the most expressive face of the movement, where the young people use a ...
    • A sonoridade híbrida de Hermeto Pascoal e a indústria cultural 

      Silva, Camila Perez da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 30/09/2009)
      This research addresses the sound hybrid developed by Brazilian musician Hermeto Pascoal, in order to understand the influence of technical rationality scattered by the culture industry, as well as the possibilities of ...
    • Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada 

      Asnis, Valéria Peres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)
      Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ...
    • Comunicação e Movimento na poética do compositor Chico César: os usos da Diáspora Africana na música negra no Brasil 

      Silveira, Dener Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/12/2018)
      The present work analyzes the Brazilian black music from the songs and the cultural work of the singer and composer Francisco César Gonçalves - Chico César - born in the municipality of Catolé do Rocha in the sertão of the ...
    • A música como linguagem no processo de alfabetização científica nas aulas de química 

      Silveira, Miguel Luiz da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Among the sciences, chemistry stands out due to the various possibilities of addressing each topic, starting from a simple observation of an experiment or from the reading of nature itself, emerging the questions and the ...
    • 'Cinco prefácios para cinco livros não escritos' de Friedrich Nietzsche: distanciamento em relação a Richard Wagner 

      Hasunuma, Renato Fabrete (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 25/03/2010)
      Friedrich Nietzsche s text Five prefaces to five not-written books (concluded in December 1872) can be read as a document attesting a reserve that would grow stronger between the philosopher Friedrich Nietzsche and the ...
    • "O futuro não é mais como era antigamente": o rock nacional e o ensino de História. 

      Chilles Xavier, Fábio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2018)
      This work is an action research that sought identify possible contributions of national rock music of teaching History from the work as a teacher in a private school in region of Itapetininga. Music was understood here, ...