Navegando por assunto "Elementary School"
Itens para a visualização no momento 1-13 of 13
-
Proposta de jogos visando a educação ambiental de estudantes do terceiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 20/03/2023)In this work, a practical analysis was carried out on the feasibility of implementing educational games as a tool for environmental education. The project was aimed at students in the third year of elementary school ... -
Formação e atuação de professores de surdos no Ensino Fundamental I em escolas municipais de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/09/2023)The present research aims to investigate the professional development and performance of teachers in regular classrooms working with deaf students in the public elementary schools of Sorocaba County. The specific objectives ... -
O jogo como facilitador do processo de ensino-aprendizagem da matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/01/2024)This work aims to map the use of games in the mathematics teaching-learning process based on a survey of academic works produced on the subject. In order to develop such a proposal, a bibliographical research was carried ... -
Experimentação como potencial contribuinte para a formação de conceitos científicos em crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/01/2023)Seeking to find strategies that help in the renewal of Science teaching in Brazil and considering the worrying results obtained by Brazilian students in international exams, we propose an study of Vigotsky's theories and ... -
A presença/ausência negra em escolas da região de Sorocaba e o impacto na formação da identidade das crianças do ensino fundamental anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/07/2021)This course conclusion work (TCC) presents data that lead us to reflect on the historical and structural differences, which lead to the presence/absence of black people in different spaces, specifically addressed here ... -
O processo de alfabetização e letramento na cultura digital: possibilidades e desafios para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)The present course conclusion work has the general objective to investigate the nuances suffered in the literacy and literacy process in the digital context and theoretical conceptions regarding the concept, given the ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Proposta de atividades para auxiliar o ensino de Matemática utilizando conceitos de Pensamento Computacional e robô programável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC-So, Câmpus Sorocaba, 25/03/2020)The country's education is central topic of many discussions due to the complexity associated with its multiple variables.The Programme for International Student Assessment - PISA - is one of the most relevant indicators, ... -
Práticas de consciência fonológica: brincar alfabetizando no último ano da educação infantil e alfabetizar letrando no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/10/2020)This monograph has the general objective of understanding how the domain of phonological awareness practices contributes to literacy and literacies from the theoretical foundations and reflections on the practices of Soares ... -
Interação e mediação por meio de animações educacionais no ensino e aprendizagem dos números naturais e suas operações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This dissertation aims to analyze the mediations and interactions that occur through educational animations during the teaching and learning process of natural numbers and their operations, especially regarding addition ... -
A mobilização dos registros de representação semiótica na prática pedagógica do processo de ensino-aprendizagem dos números racionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This research aimed to analyze how teaching practice interferes in the process of acquisition and articulation of different semiotic registers of rational numbers, in which the guiding question is presented How the pedagogical ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
A história e cultura indígena pós lei 11.645/2008 nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual para o (a) professor (a) do livro didático da coleção Pitanguá Mais - História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This course completion work has the general objective of analyzing how indigenous themes are presented in the manuals for teachers of the textbooks in the Pitanguá Mais - História collection for the initial years of ...