Browsing by Advisor "Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues"
Now showing items 1-20 of 26
-
Experiências emocionais e aprendizagens de mentoras no Programa de Formação Online de Mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The research has as purpose to investigate, to describe and to analyze the professional learning and emotional experiences of experienced teachers - future mentors expressed during their participation in an online training ... -
Aprendendo a ser professor: contribuições da Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The objective of this research has been to investigate how ReAD (Teaching and Learning Development Net) contributed for the overcoming and operation of difficulties beginner teachers who participated the first offer of ... -
Formação de formadores e educação inclusiva : análise de uma experiência via internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009)This study aimed at analyzing both the contributions and limitations of a distance learning professional development program based on the knowledge of educators, taking inclusive education policy into account. The Program ... -
Informática na educação: um recurso para aprendizagem e desenvolvimento profissional de professoras mentoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2006)This work of research analyzes the contributions and difficulties of a formative process in computer science for the continued formation and professional development of experienced teachers who act as mentors in a Program ... -
Professor-tutor-regente: base de conhecimento e aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This research investigated the learning faculty of experienced teachers who act as "guardians-rulers" in a "supervised" program developed by the Faculty of Education in UFSCar, in the distance, considering the perspectives ... -
Contribuições de um programa a distância sobre educação inclusiva para o desenvolvimento profissional do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/03/2012)This study deals with a research proposal and intervention that aimed to: develop, implement and evaluate a distance teacher training program on Inclusive Education. To that, it started with the following research question: ... -
Indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência em música nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This dissertation aims at investigating educational indicators of professional development in teaching through the participation of novice and experienced music teachers in the late years of elementary school in a continuing ... -
Contribuições de um projeto de formação on-line para o desenvolvimento profissional de professoras do 1º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)In this investigation, the aim is to analyse the contributions and limits of a continuous online training project for the professional development of teachers of the 1st year of basic education. The research question is: ... -
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: contribuições, limites e desafios para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2014)This study had as principal focus the identify and analyze of the contributions and limitations of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) ... -
A visão da escola sobre a interação com as famílias dos alunos: o cenário em primeiras séries do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The main objective of this qualitative research was to understand through observation some practices of the daily school and through interviews, the relationships established at the school, acted by the director, ... -
Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2009)This research tries to understand the contributions of an online continuous formation Program, aiming at the professional development of formers working with basic education, supported by the theoretic-methodological ... -
Os especialistas escolares no trabalho de mentoria : desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)This thesis presents a research on the performance of mentors – experienced teachers that guide and support early-stage teachers in their initial teaching practice – during their participation in an online program for ... -
Formação de professores iniciantes: o Programa de Mentoria online da UFSCar em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2014)O objetivo desta pesquisa foi analisar se e de que maneira o Programa de Mentoria online, oferecido pela Universidade Federal de São Carlos (2004-2007) contribuiu para a formação de professores iniciantes, participantes ... -
Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ... -
A educação física no ciclo II do ensino fundamental : refletindo sobre indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência com um professor experiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)Throughout this dialogue we fetch describe and analyze the conceptions of an experienced teacher of Physical Education on Knowledge Teacher and about what, why and to what degree of proficiency of their students 3rd and ... -
Contribuições do curso de educação musical a distância da UFSCar nas percepções de licenciandos-já-professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2012)In face of the technological evolution lived by the nowadays society, which allowed the emergence of the on-line distance education (via the internet), it has occurred over the last years in Brazil a constant growth of ... -
Relação escola e famílias: a visão de professores e mães de alunos de classes de recuperação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)The aim of this study is to identify the inter-relationships established between teachers and 4th grade fundamental school pupils families that have learning difficulties and attend to parallel reinforcement classes. Took ... -
Formação e práticas de profissionais da saúde em interação com pacientes oncológicos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2003)Appuyés sur les connaissances acquises dans la branche de l Éducation en particulier, sur celles de la formation de professeurs et d autres agents éducationnels et à la recherche d une contribution aux investigations ... -
A proposta política de um município para a inclusão escolar: um tema, vários olhares.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2005)The general aim of the present study was to investigate how the current public policies of educational inclusion have been translated by different educational agents, inserted in the context of regular education. We attempted ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ...