Listar por temas CNPq "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA"
Mostrando ítems 21-40 de 93
-
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
Youtube como ambiente virtual de ensino e aprendizagem: características de aulas-live de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2020)This research aims to problematize the potentialities of YouTube as a space for teaching and learning Spanish, before and during the COVID-19 pandemic. To this end, we analyzed the main characteristics of live lessons of ... -
A avaliação da oralidade em contexto de formação de professores de inglês com instrução baseada em conteúdo: critérios e instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The implementation of content-based instruction (CBI), a pedagogical content/language integrating approach, has been recommended by specialists as an alternative for the development of students’ oral ability (OA) in English ... -
Reflexões a partir da perspectiva dos letramentos críticos : a experiência em aulas de língua espanhola no CEL-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/02/2016)This Master's degree research aims to analyze the perception, reception and evaluation of students and the teacher-researcher regarding activities employed from the perspective of Critical Literacies. Theoretical aspects ... -
Espanhol e português: os pronomes pessoais sujeito em produções escritas em língua não materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)In this dissertation we seek to understand how the clause subject is filled in by the subject personal pronoun (PPS) in written productions, in Brazilian Portuguese (PB) by Spanish speakers and in Spanish (E) by Brazilians. ... -
Representações sociais e interculturalidade: um estudo documental sobre elementos provocadores e roteiros de interação do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study investigated social representations of Brazil that may be present in Provoking Elements2 and Interactional Scripts of the oral part in Celpe-Bras Exam through the perspective of interculturality (KRAMSCH, 2011; ... -
Significado social e sentido pessoal da atividade docente do professor de inglês da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/04/2009)This research aims to investigate the social meaning of the public school English teacher s work and the personal sense he/she attributes to his/her teaching activity. To achieve this objective we used as theoretical basis ... -
Panorama da produção de livros didáticos de espanhol publicados no Brasil entre 1991 e 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/12/2009)The objective of this research is to sketch a short view of the didactic books (from now on LD Livro didático) that focus the teaching of the Spanish Language which were published in Brazil between the years of 1991 and ... -
Aprender LE com planejamento e material comunicativos temáticos para desenvolver competência comunicativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/07/2011)This qualitative, ethnographic-interpretative research aimed at analyzing the development of communicative competence of English Language undergraduate students of a private college in the center-western region of the state ... -
Crenças sobre uma língua e cultura-alvo (alemã) em dimensão intercultural de ensino de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/12/2007)In a historical overview of foreign language (FL) teaching, a pragmatic change can be observed starting in the 1970s, in which the emotional and affective aspects of the learners take on a relevant position. This change ... -
Faces do Brasil e dos brasileiros em imagens de livros didáticos de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 10/09/2010)In recent years, research on Portuguese as foreign language teaching and learning has been the recipient of great academic interest. This is due to several factors, such as the creation of international partnerships ... -
O silêncio dos aprendizes: um estudo sobre o "período silencioso prolongado" de aprendizes de língua estrangeira (inglês)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 19/10/2010)The aim of this work was to investigate factors that could be related to the silence (in the classroom) of students of English as a foreign language at advanced levels of study, a phenomenon that we will call prolonged ... -
Ensino de língua estrangeira e inclusão : percepções de alunos com surdez ou com deficiência auditiva sobre as aulas de inglês em escolas regulares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 01/09/2010)The changes occurred in our society in the last few years have immediately reflected in the school sphere. Nowadays, in the educational context there is a great international effort in favor of the inclusive education, ... -
Experiências de ensinar inglês para crianças na escola pública: olhares e percepções sobre a prática do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/08/2020)Considering the insertion of English Language (EL) in Elementary Education (EE) of public schools in the countryside of São Paulo State, our aim in this research, is to find out how the classes in this context have been ... -
A formação inicial de professores de língua inglesa com ênfase no ensino temático baseado em tarefas: a abordagem comunicativa reflexiva revelada do planejamento ao fato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/08/2020)The objective of this qualitative research, with an ethnographic and interpretative basis, was to analyze teaching units developed and, later, taught by pre-service teachers, from the last year of a Bachelor's Degree in ... -
Ela faz a interlíngua dela: estudo exploratório sobre a aprendizagem dos possessivos de terceira pessoa do português brasileiro por falantes de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/02/2021)This research aims to analyze the apprenticeship of possessive pronominal constructions of 3rd person from Brazilian Portuguese (BP) by Spanish speakers (SS), focusing on the pragmatic and discursive domain implied in its ... -
Anitta ou Larissa? Da Poderosa à Malandra: Performatividades e Identidades que promovem o empoderamento feminino no funk brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/07/2019)La investigación propone reflexiones acerca del funcionamiento del lenguaje en relación a los discursos de empoderamiento femenino encontrados en las performatividades de la cantante e intérprete Anitta, así como las varias ... -
Fantasmas no espelho: uma análise da estética gótica no filme Os outros (2001) através do conceito freudiano do infamiliar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/12/2019)The present work aims to analyze how the movie The Others (2001), by Alejandro Amenábar, integrates and modernizes itself on the Freudian concept of Uncanny in the cinematic tradition of the gothic. The Uncanny is part of ... -
Atitudes ante as práticas linguísticas na fronteira entre Argentina e Brasil: o portunhol de Misiones
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2014)Este trabajo tiene como principal objetivo identificar y comprender, desde una perspectiva sociolingüística, las actitudes hacia el “portuñol” que se utilizan en la provincia argentina de Misiones. Para ello, se expondrán ... -
Mapeamento dos entornos personalizados de aprendizagem (EPA) dos alunos de graduação dos cursos de Licenciatura em Letras Português/Espanhol e Português/Inglês da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2019)Esta investigación tiene como objetivo mapear el uso de plataformas de aprendizaje centradas en el usuario, especialmente los EPA (Entornos de Aprendizaje Personalizados), en el aprendizaje de lenguas extranjeras en el ...