• Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

      Bellini, Mariana Bezerra; http://lattes.cnpq.br/8640353299679616 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)
      Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...
    • Relações entre o tipo psicológico e a aprendizagem de uma língua estrangeira 

      Belonsi, Lileni Marileili Drugovich; http://lattes.cnpq.br/4917585425367055 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 05/06/2009)
      There are several factors which interfere in foreign language learning. Among them, there are the learning styles, which comprise the cognitive and affective domains. The intrinsic side of the affective domain, which is ...
    • De um corpo tão gentil como profano : um arquivo jurídico sobre as prostitutas no Brasil (1940-2012) 

      Bernardes, Elizete de Souza; http://lattes.cnpq.br/1471567021751171 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)
      Cette thèse de doctorat s‟inscrit dans le cadre de l‟analyse française de discours et instaure une réflexion sur les modalités de la construction historique, dans l‟archive juridique brésilienne, du concept de « prostituée ...
    • Mecanismos enunciativos no ensino de língua : entre o erro e a criatividade 

      Bertolo, Larissa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6358351541849570 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 30/09/2009)
      This work falls within the scope of the enunciative-linguistic research. We want to build a relationship between linguistic analysis and practice of teaching and learning of mother language, speeded us on the theoretical ...
    • A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar 

      Blanco, Juliana; http://lattes.cnpq.br/5956499257075926 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 15/02/2013)
      During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ...
    • Carnavalização e linguagem: o futebol como dramatização da sociedade brasileira 

      Bombonato, Pedro Guilherme Orzari; http://lattes.cnpq.br/4484872576716366 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 13/03/2013)
      More than just the most practiced and admired sport in Brazil, soccer is constituted as one of the most important element of our country s culture. And as any manifestation of the culture sphere, this sport overlaps an ...
    • Pequenas frases na mídia eletrônica brasileira : uma leitura discursiva 

      Bonácio, Daiany; http://lattes.cnpq.br/8694816294812088 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 04/04/2013)
      Nowadays, it is common to see small phrases spread in the media which have been removed from their original context and they gained incalculable proportions of movement, being able to (re)create the most diverse discursive ...
    • O boato sob o foco linguístico-discursivo filtrado por lentes bakhtinianas 

      Borges, Sandra Mara Azevedo; http://lattes.cnpq.br/9829917906425885 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 26/02/2010)
      Rumor is an activity of language, which is present in people‟s daily lives, regardless of country, culture, socio-economic and political regime, or time. It is likely to exist in any group of people. Being an object ...
    • Mattoso Câmara : uma experiência de divulgação científica da linguística do/no Brasil 

      Boschilia, Camila Cristina; http://lattes.cnpq.br/7714299323723047 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)
      This Masters dissertation proposes a study of the linguist Joaquim Mattoso Câmara Júnior, concentrating on the researcher's figure as science communicator. For this study we start from the reflection of language as divulgation ...
    • Exame Celpe-Bras: uma investigação sobre o papel do entrevistador na interação face a face 

      Bottura, Eleonora Bambozzi; http://lattes.cnpq.br/7573267318068355 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 14/02/2014)
      This work aims at investigating interviewer s role in Celpe-Bras second term 2012 edition. We consider that the role of the interviewer can affect positively or negatively the examinee s performance as well as the examinee ...
    • “Como é no seu país?” Estudo autoetnográfico de uma prática pedagógica em Português Língua de Acolhimento para mulheres migrantes no Brasil: implicações para a formação de professores 

      Bottura, Eleonora Bambozzi; http://lattes.cnpq.br/7573267318068355 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 21/03/2019)
      This doctoral thesis consists of an autoethnographic doing and writing of my lived experiences as a teacher of Portuguese Welcoming Language (PWLg) in an exclusive course for vulnerable immigrant and refugee women in Brazil. ...
    • A mídia impressa na promoção de discursos sobre políticas de igualdade racial : o negro e a revista Raça 

      Braga, Amanda Batista; http://lattes.cnpq.br/6466537417099357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 04/08/2008)
      Notre recherche problématise les discours qui soutiennent la construction de l égalité raciale au Brésil (ou bien, l effort pour), représentés par des énoncés sur les Politiques d Actions Positives transmis par les médias ...
    • Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM 

      Branchini, Camila Sabatin; http://lattes.cnpq.br/8640312408255752 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 31/03/2014)
      This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
    • O dialogismo e a construção de sentido nas cartas encíclicas do papa Bento XVI 

      Branco, Nanci Moreira; http://lattes.cnpq.br/8778865168706085 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/03/2012)
      This study aims to analyze how the dialogical relationships and construction of meaning are built in current Catholic religious discourse, here represented by the encyclical letters of Pope Benedict XVI. I understand that ...
    • Memórias do samba carioca na voz dos compositores populares : uma análise discursiva de depoimentos do projeto "Puxando Conversa" 

      Branco, Nanci Moreira; http://lattes.cnpq.br/8778865168706085 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 17/03/2016)
      The present work focuses on a research with samba composers memories who participated in the "Puxando Conversa" Project that, 1990 a 2004, was recorded in video and exhibited in public places, aspects of life and work ...
    • Práticas de letramento na interação em sala de aula : a constituição de uma comunidade de leitores no 5º ano do ensino fundamental 

      Bryan, Kaluana Nunes Bertoluci; http://lattes.cnpq.br/5527045517795015 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      The objective of this dissertation which is from Applied Linguistic field was written to discuss about practices of literacy in class interaction trying to analyze how is constituted reader´s community of a fifth grade in ...
    • Descrição e classificação das construções conversas do Português do Brasil 

      Calcia, Nathalia Perussi; http://lattes.cnpq.br/0230905960655088 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 07/04/2016)
      This dissertation proposes an analysis about the relation between pairs of constructions, both with support-verb and predicative name, such as João deu uma ajuda ao Pedro/Pedro recebeu uma ajuda do João. This relation ...
    • Mikhail Bakhtin na linguagem cinematográfica 

      Camargo Junior, Ivo di; http://lattes.cnpq.br/8581328922233655 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 11/12/2018)
      This thesis aims to bring together some of the various concepts of Mikhail Bakhtin's broad range of studies and to correlate them with film language. On the studies carried out in a broad and unorganized manner completely ...
    • A memória de futuro analisada pela linguagem cinematográfica: diálogos entre a teoria do cinema e Mikhail Bakhtin 

      Camargo Júnior, Ivo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 18/02/2009)
      The present study aims to analyze the representations of future in four science fiction movies launched at random during the past thirty years. Blade Runner,by Ridley Scott, Artificial Intelligence, by Steven Spilberg, ...
    • Escrita no espaço digital : criação e atribuição de autoria em fanfictions 

      Camargo, Ana Rosa Leme; http://lattes.cnpq.br/1029796009260218 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)
      Notre principal objectif est de comprendre les productions de fanfictions qui circulent sur la toile. Nous prétendons, en particulier, comprendre les motifs qui viennent s'établir sur le statut d'auteur, ayant en vue la ...