Browsing by Graduate program "Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF"
Now showing items 21-34 of 34
-
Aulas de educação física na perspectiva do currículo cultural: tecendo caminhos com o futebol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)Physical Education in Brazilian schools has changed over the years, as has the society to which it belongs. Initially it was characterized as an activity and, over the years with discussions, disputes, mistakes and successes, ... -
A realidade virtual nas aulas de educação física escolar: das situações limites ao inédito viável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 20/03/2024)Educational technologies have seen significant advancements in recent years, with their incorporation being regulated in 2018 in the National Common Curricular Base in Brazil. However, various reasons underlie the challenges ... -
Compreensão emocional: uma proposta para educação física na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)Advancement in knowledge of emotional aspects has become a pedagogical demand in the post-social isolation context. However, the concern lies in treating the subject in a meaningful way, overcoming superficial practices. ... -
A participação das meninas nas aulas de Educação Física: dilemas de um professor no ensino do futsal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)School Physical Education has always faced problems related to the participation of girls in their classes, a situation that, despite the female achievements, continues until the present day. The resistance of girls to ... -
Olimpíadas da escola: processos educativos emergentes de uma competição dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Competition is a ubiquitous element in society and is central to the phenomenon of games. Understanding competition as content becomes crucial in Physical Education classes, as the discipline is permeated by competitive ... -
A criação de podcasts em uma unidade didática de práticas corporais de aventura: possibilidades e desafios na educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)It is common to hold only the student and the teacher responsible for their interest in participating in classes at school. However, authors indicate that there are broader factors that affect “school success/failure” and, ... -
Se essa rua fosse minha: Construção de uma Pedagogia da Rua dialógica nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This research proposal stems from our concerns regarding the high dropout rate of Physical Education classes among students in the final years of Elementary School. Based on these concerns, we set out to reflect on the ... -
"Evasão presencial" nas aulas de Educação Física: percorrendo caminhos através de narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)The present study aims to understand the motivation behind the increase in student absence from Physical Education (PE) classes as they progress through the basic education grades. The refusal to participate in the activities ... -
Protagonismo juvenil nas aulas de educação física: análise da construção de uma sequência didática com discentes do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This study emerged from a concern within my teaching practice regarding the increasing number of students disengaging from Physical Education classes during the later years of Elementary School. The factors discouraging ... -
Ensino lúdico da capoeira no ensino fundamental: análise de uma proposta realizada nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)Capoeira manifests as an expression of popular culture, originating in a context of slavery and exploitation, which is resignified and transformed into a symbol of resistance and overcoming. However, despite its historical ... -
Danças regionais brasileiras nos anos finais do ensino fundamental: análise de uma proposta de ensino em uma disciplina eletiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Addressing Brazilian regional dance in the school context is a journey that goes beyond bodily movements; it’s an immersion into the historical, geographical, and cultural riches that each region of Brazil carries. My ... -
Os interesses culturais do lazer nas aulas de Educação Física escolar: uma proposta de unidade didática para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Considering the relevance of the leisure theme highlighted by the accumulation of studies in this area, as well as the importance that the subject can assume, through its values and cultural content in the interface with ... -
O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ...