Browsing by Graduate program "Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE"
Now showing items 21-40 of 131
-
Um retrato dos sentidos pessoais de bolsistas egressos do PIBID/Educação Especial/UFSCar sobre a atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/09/2019)This is a documentary research, of a qualitative character, and aims to analyze and portray the personal meanings that the graduates of PIBID / UFSCar / Special Education attribute to the teaching activity, from their ... -
O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ... -
A formação em contexto na educação integral do ponto de vista dos professores de uma escola pública: uma análise da dialogicidade no processo educativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This research aims to investigate the conceptions that point to the understanding of teachers who work in an institution of Integral Education and who are involved in context training on dialogicity in the educational ... -
O ensino de matemática na perspectiva CTS : ações e reflexões de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/12/2015)The teaching approach based on the STS perspective (Science-Technology-Society) has received highlights in publications in the area of education, because it helps the formation of critical thinking. This research aims ... -
Formação de nexos conceituais do número na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)This dissertation aims to analyze the conceptual nexuses of the natural numbers that are formed in children developed from Triggering Situations of Learning (SDA) provided in the context of Teaching Guiding Activities ... -
Práticas de observação astronômica no ensino médio: uma proposta de sequência didática para uso de telescópio remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/03/2020)This work deals with the elaboration and implementation of an educational product in the form of a Didactic Sequence (DS) for high school students and aims to use a remote telescope to trace a historical path, starting ... -
Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024: cidadania no papel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ... -
O celular na escola: desafios nas aulas de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)This study aims to present and analyze ideas related to technologies in the field of education, as well as the cell phone use, as a mobile device, in activities in Portuguese language classes. For this purpose, a bibliographic ... -
Professor, intérprete e aluno surdo: uma relação além da comunicação nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This research aims to investigate, discuss and analyze how a physical education teacher acts in theoretical and practical classes with deaf students, with and without an interpreter presence, based on the Theory of ... -
Aula de arte na educação básica: um estudo sobre as concepções de professoras atuantes em escolas públicas na cidade de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)This work investigated the conceptions of Art teaching by teachers working in public schools in the city of São Carlos / SP. As specific objectives, it was intended: to explore which artistic languages the teachers consider ... -
Roda de Samba na Escola: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)This master research, characterized as an action research (TRIPP, 2005), was developed in conjunction with the project “Roda de Samba na Escola”, in a Public State School of the Integral Education Program of the Initial ... -
Perspectivas e desafios sobre a temática consumismo infantil: os olhares de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Education for a conscious consuming and for a socio-environmental responsibility should be present in pedagogical practices developed during Elementary School. However, this theme is still absent in schools. This research ... -
Passeios pedagógicos: uma análise das potencialidades educativas das visitas a museus na compreensão dos alunos do ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)This investigation considers the idea of educational processes as part of social environments. Through this point of view, we have the understanding of museums as places where knowledge and the sense of era are approached, ... -
Práticas declaradas por professores e gestores sobre o ensino de matemática: estudo de uma escola com alto índice na Prova Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)This research has as general objective to identify and understand the declared practices of polyvalent teachers and managers about the teaching of mathematics in a municipal public school in the city of Rio Claro in the ... -
Ensino de astronomia para os anos iniciais : uma proposta a partir da observação da lua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2016)This research presents results of an investigation of educational pedagogy done with a group of second grade students from an Elementary School. The investigation involved observations of the Moon and educational activities ... -
O ensino de língua portuguesa no Brasil: discursos materializados em documentos oficiais e atualizados pelo PCN e pela BNCC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/07/2019)This research has as general objective to analyze the most recent official discursive construction about the Portuguese Language (hereinafter LP) as a teaching object based on the discursive and comparative analysis of the ... -
Uma proposta de formação colaborativa sobre o ensino de ciências: a importância da reflexão para o desenvolvimento profissional docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/08/2019)The current sociocultural reality requires that people possess knowledge about various subjects, that they are able to analyze causes and effects and they can position themselves in the face of social debates. On the other ... -
As implicações das novas tecnologias nos processos de ensino e aprendizagem da dança na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)This study aims to analyze, discuss and investigate the influences and implications of the new technologies in the teaching and learning of dance, materialized in pedagogical practices in Physical Education and, specifically, ... -
As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ... -
Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ...