Browsing by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL"
Now showing items 21-40 of 457
-
Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ... -
Indexicais descritivos: uma investigação semântico-pragmática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)In this dissertation, we will present a general introduction with some of the main ideas involving indexicals, and briefly touching the problem of their descriptive readings (descriptive indexicals). We will focus, in ... -
Variação denominativa nas modalidades oral e escrita: o léxico da culinária na internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2018)This research aims to analyse the culinary language based on the concept of denominative variation that is applied on several studies theoretically developed under the Communicative Theory of Terminology (CABRÉ, 1999). ... -
Representações do leitor infantil e juvenil em adaptações do clássico "Dom Quixote" para o público brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The production, publication, and reading of adaptations of literary classics for children and youth, which has expanded since the twentieth century, is a practice whose indication is assumed by educational and other ... -
Práticas de letramento na Terra Indígena de Dourados/MS: um olhar sobre a circulação dos discursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)The appropriation of written language as a communication technology, especially when referring to intercultural dialogue involving indigenous people, is a phenomenon that has consolidated throughout the social and historical ... -
Essa dissertação é divertida: predicados de gosto pessoal e seus aspectos sintáticos, semânticos e pragmáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2018)Predicates of personal taste (PPTs) are, as suggested by their name, predicates that speak of the personal taste of the speakers who utter them. They are diferent from the other predicates because they generate between the ... -
Uma análise de aproximadores no Português Brasileiro na perspectiva da semântica formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/05/2018)The phenomenon of vagueness has been studied for centuries and is detected, among other characteristics, for creating the Sorites paradox. Vagueness is identified when we face the lack of precise limits of terms (or their ... -
Vozes do sucesso: uma análise dos discursos sobre os vícios e virtudes da voz na mídia brasileira contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/09/2018)This paper analyzes discourses about what can be called the voices of success produced and / or conveyed by the great contemporary Brazilian media. More precisely, we describe and interpret the process of meaning production ... -
Argumentação e político em enunciações da escravidão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This thesis develops a semantic study and approaches argumentative movements related to slavery both at the end of the XIX century, as at present. We analyze print and digital media, texts from late 19th century newspapers ... -
A promoção da leitura: discursos e práticas de seu incentivo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/04/2018)La recherche a mis son attention dans les éventuelles mutations ou permanences dans les formes de promotion de la lecture accomplis au Brésil. Pour ce faire, nous avons réalisé une analyse discursive de représentations de ... -
A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/09/2007)The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ... -
O uso de informações semânticas do PALAVRAS : em busca do aprimoramento da seleção de unidades textuais correferentes na sumarização automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/06/2010)This dissertation aims at presenting a theoretical heuristic model which not only takes into consideration the Veins Theory, but also semantic information obtained from the Parser PALAVRAS to improve the selection of ... -
Diz sensu: contra-império e diferença desde a ação lingüística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/06/2006) -
Discurso(s) do(s) outro(s) na imagem de si: um estudo discursivo dos textos didáticos destinados à formação de formadores indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/11/2009)Our research aims to analyze the discursive construction of ethos in the discourse of the indigenous teacher, seeking to understand how discursive practices historically stereotyped by non-Indian determine the images, the ... -
De um corpo tão gentil como profano : um arquivo jurídico sobre as prostitutas no Brasil (1940-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)Cette thèse de doctorat s‟inscrit dans le cadre de l‟analyse française de discours et instaure une réflexion sur les modalités de la construction historique, dans l‟archive juridique brésilienne, du concept de « prostituée ... -
A atividade de linguagem nos deslocamentos enunciativos temporais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)Ce travail de recherche est né de la lecture et de l’analyse d’un corpus composé par 154 textes de « vestibular ». Dans l’ensemble de ces compositions nous identifions un mécanisme d’énonciation nommé « desréférenciation ... -
Planejamento temático baseado em tarefas no ensino de inglês para crianças: percurso reflexivo e analítico de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This work aims at designing, implementing, and analysing a thematic task-based material for a first grade group of kids from a public school. It was used in 2016 and its theme is Fairy Tales. It covers three stories: Puss ... -
"Ai, se eu te pego!": um caso de (in)fidelidade - uma leitura holística do hit e suas traduções para o inglês e espanhol à luz da análise crítica do discurso e dos estudos de tradução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)We value ourselves from the hit "Ai, si te tego" (TELÓ et al., 2011), viral because of the insertion in multiple discursive practices (FAIRCLOUGH, 2001), and its translations into the English language and the Spanish ... -
Espanhol para alunos brasileiros: estratégias de aprendizagem sugeridas pelas orientações ao professor do livro didático Cercanía Joven
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)The general objective of this research was to identify bridges in the guidelines contained in the handbook and in the textbook teacher that analyzed the mother tongue (Portuguese) and the foreign language (Spanish), classify ... -
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ...