• Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos 

      Morais, Vinícius Barbosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ...
    • Jogos no ensino de matemática: um estudo de teses e dissertações com a perspectiva histórico-cultural 

      Gomes, Ana Karina Marmorato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/06/2017)
      This research presents a result from the enquiry and assay of thesis about the using games when teaching math on a historical and cultural perspective. It was accomplished a list of published books at the math education ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 07/08/2013)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente 

      Pereira, Luiz Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)
      Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ...
    • John Stuart Mill e a Filosofia das Ciências Sociais 

      Junta, Cristiano Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 14/04/2011)
      We analyzed John Stuart Mill s book System of Logic Inductive and Deductive. Our aim are present the philosophy of social science formulate by Mill in this book. The discussion empathize the millian interpretation of ...
    • Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais 

      Silva, Vívian Parreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      We believe that doing science and building knowledge is also a way of fighting oppression, assimilation, epistemicide, interdiction and against the impediments suffered by men and women for wanting to exist with their ...
    • Jongueiros do Tamandaré : o jongo é da nação, e os jongueiros aonde vão? 

      Netto, Andréia da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 14/12/2010)
      This dissertation ponders over the reconfiguration possibilities of National Identity opened during the legitimation process and the national officialization of jongo into a Jongo´s community situated in Tamandaré, at a ...
    • Jornada de horas reduzidas e equilíbrio trabalho e família no setor bancário. 

      Faria, Graciela Sanjutá Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, , 22/06/2005)
      With the changes in the work organization and the emergence of the flexible production system, especially from the 80`s, new work arrangements have appeared. One of them is the reduced hours working day in which one works ...
    • Jornal da Tarde (1966-75): ideologia liberal e ditadura militar. 

      Gazzotti, Juliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 06/04/2004)
    • Um jornal entre Brasil e Japão : a construção de uma identidade para japoneses no Brasil e brasileiros no Japão 

      Silva, Victor Hugo Martins Kebbe da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 12/03/2008)
      The present inquiry will survey the study of the japanese-brazilian identity referent to the Japanese descendants born in Brazil - the "nikkeis", as in the ways this group is conceived, as much for the descendants ...
    • O jornal na perspectiva semiótica: o caso do ônibus 174 e o caso Eloá 

      Cava, Ana Cecília dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/06/2021)
      This work of conclusion of course aims to reflect on the passionate dimension created by the newspapers, from the analysis of the news of two events that had national repercussion, leading to the performance of all ...
    • José Scaramelli: um bandeirante do ensino paulista na implementação e divulgação de uma didática e metodologia da educação nova para a infância brasileira 

      Silva, Débora Alfaro São Martinho da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)
      The subject of this work is to study the pedagogical ideas in Brazil during the First Republic through the life history and the work of José Scaramelli who was one education expert from educational mission of Sao Paulo ...
    • O jovem autor de ato infracional e a educação escolar : significados, desafios e caminhos para a permanência na escola 

      Dias, Aline Fávaro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)
      The legal achievements that reassure the rights for children and young people, especially the right to education, are in need of the public actions concerning democratization of school access and attendance of young ...
    • O jovem e o velho Marx: uma cartografia do problema do trabalho 

      Fernandes, Bruno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2023)
      In the Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, Marx examines the determinations of estranged work, the act of estrangement (Entfremdung) of human activity. With them, he seeks to show that when the worker is subjugated ...
    • O jovem Machado de Assis e a tradição retórico-poética nos primeiros poemas 

      Rodrigues, Cristiane Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 21/09/2023)
      The present thesis, "The young Machado de Assis and the rhetorical-poetic tradition in the first poems," offers analyses and interpretations of ten poems authored by the literary figure hailing from Rio de Janeiro, originally ...
    • Jovens [In] visíveis: trabalho e saberes nas trajetórias dos catadores e catadoras da Cooperativa de Recicláveis Santa Maria da cidade de Itapeva-SP 

      Souza, Tiago da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)
      This research analyzed the experiences related to work and school of the waste pickers, young and adults, from the Santa Maria Recyclable Cooperative, from the years in the municipal dump of Itapeva - São Paulo, to the ...
    • Jovens com deficiência : estudo de percursos de participação social no município de São Carlos, SP 

      Ferreira, Natasha Reis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Youth, period of transition to adulthood, range from 15 to 29 years. About 6 million young Brazilians have at least one disability, and even after promulgating policies focused primarily on education, their levels of ...
    • Jovens do assentamento Milton Santos: sentidos do trabalho e da educação 

      Silva, Roberta Agustinho da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2015)
      This research's goal is to analyze the meanings attributed to work and education by youngsters of Milton Santos Settlement of landless agricultural workers, located in the city of Americana, state of São Paulo, Brazil, ...
    • Jovens e adultos em escola especial para pessoas com deficiência intelectual: escolarização em debate 

      Almeida, Míriam Elena Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      This assignment has the goals to analyze the literacy condition of youth and adults, enrolled in the special school for intellectual disability and propose a reflexion about the educational purpose of the special school. ...
    • Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas 

      Barbosa, Pamela Karem Zaparolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/11/2020)
      This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and ...