Browsing by Title
Now showing items 14580-14599 of 18778
-
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/10/2020)This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices ... -
Por uma arqueologia da plantação subjetiva: fugas pós-estruturalistas da antropologia ecológica contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This dissertation investigates theoretical and methodological possibilities for contemporary anthropological analyses of subjectivation processes in colonial contexts. Paying attention to the epistemic renewal movement ... -
Por uma ciência da linguagem no/do Brasil: percursos e irrupções teóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2019)For a long time, linguistics in Brazil developed, basically, from reflections undertaken from european and north american theoretical models, whose objective was to choose (or import) a certain vision about the language ... -
Por uma educação musical humanizadora: o ensino coletivo de música a várias mãos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This research took place in a Social Project, named Guri, in Batatais, a city of the state of São Paulo . The Guri Project is a socio-cultural music education program, mostly maintained by the State Government. The specific ... -
Por uma escrita do corpo: representações "queer" na ficção de Al Berto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The literary production of the Portuguese writer Al Berto (1948-1997) can be understood not as, exclusively, the expression of a "homosexual" voice in the most recent Portuguese literature; it is, before that, a mode of ... -
Por uma escuta das vozes na escola: relações de gênero nos sons da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)With qualitative inspiration, the present research analyses a set of documents present in the bibliographies of civil service examinations from the public teaching network, in the initial training and in the service of ... -
Por uma filosofia transvalorativa: a crítica da consciência moderna em Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 04/08/2010)At foreground, this research aims to seek the argumentative links that connect the critique of modern consciousness with the development of a project about Revaluation of All Values in the philosophy of Nietzsche. By ... -
Por uma história oral dos tradutores/intérpretes de libras: discutindo a formação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/12/2019)This work aims to discuss the elaboration of an oral history project of sign language translators-interpreters (TILS) and, from the oral narrative, to seek to understand what constitutes this knowledge of those who I will ... -
Por uma leitura crítica da categoria consciência na obra “Educação como prática da liberdade” de Paulo Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/11/2022)The aim of this work is to present, discuss and critically position itself regarding the category consciência in the work “Educação como prática da liberdade” (1967) by Paulo Freire (1921– 1997). For that, a qualitative ... -
Por uma linguística (mais) popular: a construção do gênero neutro como dissidência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2022)With the effervescence of social movements, the understanding that a language is also a place where the identity of a collectivity is anchored has made it also an object of struggle. With the advent and intensification ... -
Por uma porta entreaberta : o desenvolvimento da competência aplicada de profissionais do ensino de línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)In this research, the concept of applied competence (AC) of Almeida Filho, developed in the context of the Almeidian Model, is analyzed. This model covers two specific frameworks of the Language Teaching and Language ... -
Por uma Terapia Ocupacional não opressora: percepções e experiências de terapeutas ocupacionais sobre papéis sociais de gênero e suas práticas profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/06/2021)This research is quanti-qualitative and has as its theme the conceptions of gender in the context of practices in Occupational Therapy from a decolonial feminist perspective. It aimed to analyze the perceptions of occupational ... -
Por una poética de la indeterminación en la narrativa de Samanta Schweblin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)Esta tesina tiene por horizonte revelar una poética de la indeterminación como constituyente de la narrativa de la escritora argentina Samanta Schweblin (1978). A través de la misma se pretende atender a la configuración ... -
Pornografia de vingança e juventude: perspectivas teóricas e o estímulo ao debate com vídeos informativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)This research proposes to analyze, with the help of the targeted bibliography, the elements that circumvent the revenge pornography event, particularly focused on vexatious, undue exposure and moral lynching against ... -
Porque Medicina, porque UFSCar parte II: a escolha da residência e de projetos para o futuro, é sobre isso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/12/2021)During medical graduation, the academic realizes that he needs to make decisions about his future again; however, what factors influence and direct these choices? The present work is a training memorial carried out according ... -
“Porque se sou eu, tenho que escrever o que eu penso. Posso senhor?”: falas de jovens privados de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2020)The present study analyzed the experience knowledge shared by young people during a professional qualification course, with the premise of locating them in the center of the practices that are developed in a deprivation ... -
Porque somos homens e mulheres: pensando contrafactualmente para refletir sobre o sexismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Sexism is a type of prejudice that targets groups distinguished by biological sex. It is characterized by cognitive, affective and behavioral components, which can be targets of intervention for its reduction. This work ... -
A porta está aberta : aprendizagem colaborativa, prática iniciante, raciocínio clínico e terapia ocupacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)This action-research tries to reveal the contributions of a mentorship program focused on collaborative learning to improve professional development and clinical reasoning of occupational therapists in the beginning of the ... -
Uma porta, várias saídas: análise do processo de reorientação da atenção à saúde mental de pessoas com transtorno mental em conflito com a lei através do Programa de Atenção Integral ao Louco Infrator (PAILI)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 25/08/2014)- -
Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ...