Browsing by Title
Now showing items 6533-6552 of 18737
-
A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos do ensino dos professores de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 aims to promote changes in the curricula of the education system and schools in the country, stimulating the development of essential learning. Besides that, in ... -
Educação Física Escolar e a contribuição da metodologia Callejera nos conhecimentos atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)This work is a result of a culmination of an Action Research applied on a Public School in the city of São Carlos, São Paulo, with fifth grade Elementary School children at the School of Physical Education. The classes ... -
Educação física escolar: percepções sobre a eficácia do curso de capacitação do Comitê Paralímpico Brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)The training process in the initial Physical Education courses, and specifically in the context of future work with students with disabilities, has its history marked by challenges. One of these challenges is to provide ... -
Educação física na medida socioeducativa de internação : um estudo sobre práticas educativas e mecanismos de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Non-school physical education is instituted as a pedagogical dimension inherent in the implementation of socio-educational measures detention, to juvenile delinquence in the State of São Paulo. This non-school social ... -
A educação física no ciclo II do ensino fundamental : refletindo sobre indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência com um professor experiente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)Throughout this dialogue we fetch describe and analyze the conceptions of an experienced teacher of Physical Education on Knowledge Teacher and about what, why and to what degree of proficiency of their students 3rd and ... -
Educação física, educação ambiental e educação infantil no contexto escolar : uma sinergia possível
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2007)The pursuit for synergies between physical education and environmental education in elementary education stems from two main characteristics of contemporary life, namely the environmental crisis on the one hand, and the ... -
Educação inclusiva e a participação das famílias na educação infantil: breve levantamento de produções acadêmicas - 2017 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)This research aims to understand what are the approaches analyzed in research related to inclusive education in early childhood education and the participation of families. To conduct this work, a bibliographical research ... -
Educação infantil : análise da manifestação social do preconceito na atividade principal de jogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2008)This search went on the presuposed of the existence of social relations prejudice manifest by pre-school children of 5 and 6 years during the practice of its main activity, the children s play and games protagonized. ... -
Educação Infantil e a criança negra: análise das produções do PPGE UFSCar sobre as relações étnico-raciais na infância (2004-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/09/2022)The present work deals with the black theme in early childhood education, especially in how teaching and research on racial issues aimed at childhood contribute to combat actions that minimize and disregard social, ... -
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist ... -
Educação infantil e educação das relações étnico-raciais: motivações docentes, possibilidades e desafios nos centros de educação infantil de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ... -
Educação infantil e hortas convencionais e/ou agroecológicas: confluências e perspectivas sob o olhar das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)In the current context, it is important to be critical, autonomous, and aware of our role as citizens. Therefore, it is increasingly essential that schools, from Early Childhood Education on, provide children with opportunities ... -
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/03/2023)The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in ... -
Educação Infantil: apontamentos da prática de uma auxiliar na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is a reflection of the daily work of an education assistant from questions about the division of labor in early childhood education. The objective was to analyze the role of the early childhood education assistant ... -
Educação infantil: aprendizagens de diretoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)The present study is a qualitative survey involving four preschool directors who are just starting their careers within the community school system. It intends to describe and analyze the acquisition of professional ... -
Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ... -
A educação integrada e a profissionalização no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)The objective of this thesis is to analyze the Integrated Education, generic name of Professional and Technical Education in middle level combined with a secondary school in integrated mode, under the Law of Directives ... -
Educação jesuítica; século XVII: Alexandre de Gusmão e o Seminário de Belém da Cachoeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2014)The present PHD thesis is intended to understand the formal aspects of colonial society. In this sense, Alexandre of Gusmão appears in this survey as a man whose ability to pedagogical application manifested in the founding ... -
Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2023)This research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how ... -
Educação matemática na perspectiva da educação inclusiva: vivências de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research intended to investigate the experience of teachers, seven female and one male, about Mathematics Education teaching practices built in an inclusive perspective to Special Education students. This work pursued ...