• Ensino de mandos a crianças com Autismo 

      Gomes, Máyra Laís de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ...
    • Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA) 

      Souza, Maria Caroline Lima de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)
      This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ...
    • O ensino de matemática na perspectiva CTS : ações e reflexões de uma professora 

      Arxer, Eliana Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/12/2015)
      The teaching approach based on the STS perspective (Science-Technology-Society) has received highlights in publications in the area of education, because it helps the formation of critical thinking. This research aims ...
    • O Ensino de Microbiologia nas escolas como forma de prevenção de doenças infecciosas: uma análise crítica do currículo paulista 

      Paula, Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/09/2022)
      Microbiology is the science devoted to the study of microscopic organisms, such as bacteria, fungi, protozoa and viruses, and their biological activities. As development of microbiology it was discovered that microorganisms ...
    • O ensino de música no contexto escolar de crianças dos anos iniciais do ensino fundamental 

      Cassettari, Danielle Maria Pereira Urban (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/12/2014)
      This work has as its object music in the school context of children from the early years of Elementary School. The theme arose from my concern during the period of mandatory curricular internship held in 2013, when I was ...
    • Ensino de notas musicais ao piano para um menino com Autismo 

      Langendonck, Melanie Fairlie Pearson Van (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)
      Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may present deficits in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive behaviors and interests. Research has been carried out in the area of music, ...
    • Ensino de notas musicais no teclado para crianças utilizando instrução baseada em equivalência de estímulos 

      Santiago, André Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)
      Teaching that uses Stimulus Equivalence-Based Instruction (EBI) has been used in research to teach different types of relations, such as reading and musical relations. This research analyzed its effectiveness in order to ...
    • O ensino de polinômios e gráficos na educação básica 

      Sato, Humberto Domingues Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/12/2019)
      In this monography, we study polynomial functions, starting with a brief historical research about how the general solutions of the first to third degree polynomial equations were constructed, then we proceed to analyze ...
    • Ensino de porcentagem no 5º ano do Ensino Fundamental: como avaliar? 

      Almeida, José Reis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)
      The proposal of this work was to analyze the difficulties of 5th grade teachers to teach percentage and to propose strategies to evaluate this subject. For this purpose, the guidelines of the Common National Curricular ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/03/2013)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • Ensino de professores para o uso de Instrução com Tentativas Discretas para crianças com Transtorno do Espectro Autista 

      Aporta, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/04/2015)
      Nowadays the number of people diagnosed with autism has been rising. For instance, in U.S.A, one in 68 children is diagnosed with autism spectrum disorder and, proportionally, there s an increasing effort towards training ...
    • O ensino de propriedades periódicas através do lúdico 

      Zamboni, Geovana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)
      Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ...
    • O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso 

      Mariussi, Mariana Penna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)
      The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ...
    • Ensino de química nos anos finais: relato de aplicação de uma sequência didática envolvendo o modelo de Schroedinger e a distribuição eletrônica 

      Tonscheis da Fonseca, Isadora (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/01/2024)
      Chemistry teaching in the final years of elementary school is done within the science discipline. In the ninth year, according to the BNCC, students should learn about atomic models, emphasizing the evolution process of ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização 

      Molena, Juliane Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)
      This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ...
    • Ensino de química para pessoas com deficiência visual: um estudo por meio da revisão sistemática 

      Toledo, Juliana Barretto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/01/2017)
      Education in Sciences is strongly influenced by the public policies and legislation in course. Among the challenges that the profession demands, is the paradigm of inclusive education, which is even greater when teaching ...
    • Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual 

      Silva, Elaine de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ...
    • Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês 

      Souza, Leylanne Martins Ribeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)
      The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ...