Browsing by Title
Now showing items 7557-7576 of 18780
-
Ensino de porcentagem no 5º ano do Ensino Fundamental: como avaliar?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)The proposal of this work was to analyze the difficulties of 5th grade teachers to teach percentage and to propose strategies to evaluate this subject. For this purpose, the guidelines of the Common National Curricular ... -
O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ... -
O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/03/2013)In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ... -
Ensino de professores para o uso de Instrução com Tentativas Discretas para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/04/2015)Nowadays the number of people diagnosed with autism has been rising. For instance, in U.S.A, one in 68 children is diagnosed with autism spectrum disorder and, proportionally, there s an increasing effort towards training ... -
O ensino de propriedades periódicas através do lúdico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ... -
O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ... -
Ensino de química nos anos finais: relato de aplicação de uma sequência didática envolvendo o modelo de Schroedinger e a distribuição eletrônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/01/2024)Chemistry teaching in the final years of elementary school is done within the science discipline. In the ninth year, according to the BNCC, students should learn about atomic models, emphasizing the evolution process of ... -
Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ... -
Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ... -
Ensino de química para pessoas com deficiência visual: um estudo por meio da revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/01/2017)Education in Sciences is strongly influenced by the public policies and legislation in course. Among the challenges that the profession demands, is the paradigm of inclusive education, which is even greater when teaching ... -
Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ... -
Ensino de relações numéricas no sistema remoto para duas alunas com com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)This study aimed to evaluate, through systematic replication, the use of teaching procedure in the acquisition of numerical relationships, based on the stimulus equivalence paradigm, in children with Down Syndrome, in ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
O ensino de rítmica na banda municipal de Itirapina - SP: relato de experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/09/2021)This Experience Report aims to present the process of involvement, assessment and decision-making, in a series of four classes, which address the practice of rhythmic reading, under the reference of names such as Émile ... -
O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ... -
O ensino de sistemas lineares baseado na teoria de resolução de problemas de Polya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)he aim of this work is to analyze the teaching materials of Dante e Viana (2008) and Iezzi e Hazzan (2019), indicated for Basic Education by the National Textbook Program (PNLD), with the help of the filing methodology. ... -
O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ... -
O ensino de transformações químicas em ambiente não-formal: ênfase na produção de açúcar e álcool
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The contextualization in the teaching of chemistry is indispensable for the comprehension of the expressions of the concepts in the school with the daily life. The research carried out and evaluated the process of teaching ...