• O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista 

      Araujo, Ana Lucia Castilhano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2008)
      This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ...
    • Espaço e identidade em crônicas de Alexandra Lucas Coelho 

      Ribeiro, Mariana Letícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)
      The purpose of this study is to observe, analyze and understand, through the chronicle and travel literature structures, as well as textual strategies concerning the narrator’s perspective, and, more specifically, ...
    • O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966) 

      Silva, Anete Charnet Gonçalves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)
      The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ...
    • Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos 

      Daroque, Samantha Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)
      In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ...
    • Espaço sagrado: uma análise sobre o Ilè Alaketu Asè Omò Logunèdé 

      Furquim, Rafael dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
      This work seeks in geography the category of Sacred Space analysis for the development of the case study centered on the Candomblé terreiro Ilé Alaketu Asè Omó Logunèdé. In the course of the work, it was also necessary ...
    • O espaço social da operação lava jato e a mobilização linguística da corrupção pela mídia especializada 

      Francelin, Haron Barberio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 15/02/2023)
      This dissertation analyzes the media translation of the Lava-Jato Operation from 03/04/2016 to 05/07/2018. For that, a previous study of the notions of corruption that are formulated within Social Science was necessary, ...
    • O espaço social dos “Negócios de Impacto” no Brasil: o caso Artemisia 

      Lourenço, Bruna Scanavachi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      The aim of this work was to understand what is Social Business from the organization Artemisia and for this the organization specialized in impact businesses and the agents around it was the object of the paper. The new ...
    • Espaços de cuidado terapêuticos ocupacionais como estratégias de resistência e promoção das ações afirmativas e da equidade racial nos espaços universitários 

      Sousa, Dandara Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/01/2021)
      It is understood that racism and sexism are markers of the Brazilian social structure and play an extremely important role in the constitution of the country's inequalities and exclusions. These are social problems that ...
    • Espaços de Hardy e compacidade compensada 

      Souza, Osmar do Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, , 13/03/2014)
      This work is divided into two parts. In the first part, our goal is to present the theory of Hardy Spaces Hp(Rn), which coincides with the Lebesgue space Lp(Rn) for p > 1, is strictly contained in Lp(Rn) if p = 1, and is ...
    • Espaços de Hardy radial 

      Francheto, Victor Hugo Falcão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
      One presents in this work an atomic decomposition via radial atoms for distributions on subspace $\mathcal{H}^{p}_{rad}(\mathds{R}^{n})$ for $0 < p\leqslant 1$, of Hardy radial spaces $H_{rad}^{p}(\mathds{R}^{n}) \doteq ...
    • Espaços desconstruídos livres no centro de Ribeirão Preto 

      Silva, Denise Elaine Simões da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, Câmpus São Carlos, 28/04/2015)
      When mankind began its relationship with nature, the space started to suffer transformations as a consequence of this interaction. The urban landscape of the cities, seen as a mixture of new and old spatial interventions ...
    • Espaços divididos e silenciados: um estudo sobre as relações sociais entre nativos e os "de fora" de uma cidade do interior paulista 

      Vettorassi, Andréa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 30/03/2006)
      This study aims at understanding, through the methodological perspective of Oral history and making use of quantitative data, the construction and reproduction of multiple identities and sociabilities present among the ...
    • Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018) 

      Masson, Giseli Alcassas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ...
    • Espaços educadores no contexto do CESCAR (Coletivo Educador de São Carlos, Araraquara, Jaboticabal e Região/SP): do conceito à formação em educação ambiental 

      Kunieda, Edna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 06/04/2010)
      The Coletivo Educador de São Carlos, Araraquara, Jaboticabal e Região (CESCAR), a environmental educators´s group, is guided by the precepts of Programa Nacional de Formação em EA (ProFEA) a Brazilian environmental ...
    • Espaços livres urbanos : praças públicas centrais de Maringá 

      Daniel, Letícia Weiller (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, , 29/10/2010)
      This research aims to analyze the origins and socio-cultural characteristics of the main central squares of the Maringá City, considering the dependence and complementarity between public and private spaces and their ...
    • Espaços públicos de lazer e saúde mental em Ribeirão Preto, SP 

      Duarte, Maria Raquel Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, Câmpus São Carlos, 02/06/2023)
      Could the city contribute to the promotion of mental health? Would the availability and the quality of public open spaces enable their use for therapeutic purposes? The research objective is to investigate how outdoor ...
    • Espalhamento elástico de elétrons e ionização dissociativa da molécula de trimetil fosfato 

      Pilla Bardela, Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 28/09/2021)
      The trimethyl phosphate molecule is an important prototype for studying electron interactions with molecules of biological significance containing the phosphate group. These studies contribute to the understanding of energy ...
    • Espanhol e português: os pronomes pessoais sujeito em produções escritas em língua não materna 

      Rosa, Jéssica Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      In this dissertation we seek to understand how the clause subject is filled in by the subject personal pronoun (PPS) in written productions, in Brazilian Portuguese (PB) by Spanish speakers and in Spanish (E) by Brazilians. ...
    • Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora 

      Palhares, Flaisiane Cristina  (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)
      Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ...
    • Espanhol para alunos brasileiros: estratégias de aprendizagem sugeridas pelas orientações ao professor do livro didático Cercanía Joven 

      Nordi, Cristiane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)
      The general objective of this research was to identify bridges in the guidelines contained in the handbook and in the textbook teacher that analyzed the mother tongue (Portuguese) and the foreign language (Spanish), classify ...