• A fauna de Braconidae (Hymenoptera: Ichneumonoidea) na região de Campos do Jordão, São Paulo, Brasil. 

      Gomes, Silvana Angélica Gama (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 31/03/2005)
      This work had as main objective to carry through a study of the Braconidae (Hymenoptera) fauna in Campos do Jordão, SP, using Malaise traps and "sweeping" at the vegetation in 15 points in different altitudes (600 to 2000 ...
    • A fauna de Doryctinae (Hymenoptera: Braconidae) em remanescentes de Mata Atlântica Ombrófila Densa 

      Nunes, Juliano Fiorelini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 02/02/2007)
      Keystone species include parasitic wasps, which are natural enemies of phytophagous insects. The Atlantic Rain Forest holds an astonishing abundance of Doryctinae subfamily (Hymenoptera: Braconidae), and this study focused ...
    • A fauna de microgastrinae (Hymenoptera:Braconidae) em fragmentos de Mata Atlântica do Estado de São Paulo 

      Bortoni, Marco Aurélio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 29/04/2013)
      The Braconidae has been extensively used in biological control programs in tropical and subtropical agroecosystems. Species of the subfamily Microgastrinae are subject to agrarian, ecological and biological studies because ...
    • A fauna em jogo: perspectivas do jogo de papéis nas dimensões de conhecimento, valores e participação na Educação Ambiental crítica 

      Oliveira, Adriana Fernandes Machado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Conservação da Fauna - PPGCFau, Câmpus São Carlos, 10/06/2019)
      One of the goals of the critical Environmental Education (EE) is to stimulate the reflection process allied to citizenship principles through transformative learning, within the educational dimensions of knowledge, values ...
    • A “Fazenda do Zoo” de São Paulo como instrumento de Educação Ambiental. Araçoiaba da Serra, SP 

      Petri, Tiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental - PPGSGA-So, Câmpus Sorocaba, 02/10/2017)
      This paper has as main objective to describe and analyze the Environmental Education Program of the São Paulo Zoo Farm as for its effectiveness and applicability as to Environmental Education and its principles. Having as ...
    • Fazendo história: Os Centros de Atenção Psicossocial Infantojuvenis III da cidade de São Paulo 

      Moura, Beatriz Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 16/09/2022)
      Public policies on children's and youth mental health were consolidated late in the Brazilian public health scenario, starting their construction only in 2002, with the creation of the Children and Youth Psychosocial Care ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...
    • Fazer estado, produzir ordem: sobre projetos e práticas na gestão do conflito urbano em favelas cariocas 

      Motta, Luana Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 07/11/2017)
      This thesis deals with the urban conflict in contemporary Brazil, which in recent decades has had violence as the core of its figuration. Specifically, it reflects on the contours assumed by state management in the ...
    • Fazer mulher, fazer lei: uma etnografia da produção de leis no Congresso Nacional Brasileiro 

      Potechi, Bruna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/11/2018)
      This ethnography on the law-making process explores woman as a legal category through documents and public records from the Chamber of Deputies in Brasília. The thesis focuses on the running of Bill 1399 from 2003 that ...
    • Os fazeres com as linguagens artísticas à luz da abordagem de Reggio Emilia: a experiência da própria prática 

      Rala, Cássia Antunes Almeida Batalin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/07/2020)
      The present work was born out of concerns about educational practices in Early Childhood Education at a school in the city of Sorocaba/SP/Brazil inspired by the Reggio Emilia approach. From the routine of the classroom, ...
    • A fábrica de deuses: o universo e sua função essencial na filosofia de Henri Bergson 

      Luiz, Rauan de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 30/01/2020)
      The last sentence of Les deux sources de la morale et de la religion, Henri Bergson’s lattermost great writing, defines the universe as “a machine of making gods”. This thesis — although it was announced after a diligent ...
    • A fábrica é escola. Práticas sociais e educativas de empresários e trabalhadores. 

      Gigante, Moacir (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2003)
      Education is usually treated from institutional, formal and schooling aspects. In this study however, education is investigated as a social work practice in the factory. The working day-to-day life of shoe factory workers ...
    • Uma fábrica-cidade: percepções de duas gerações de trabalhadores 

      Pires, Andréia Juliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)
      This dissertation aims to get to know the perceptions of young and adult workers of Companhia Brasileira de Alumínio about the company they work for. CBA developed peculiar relations with its workers and with the municipality ...
    • Fábricas recuperadas e os trabalhadores: a autogestão entre a teoria e a prática 

      Pires, Aline Suelen (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 19/03/2014)
      The context generated by the productive restructuring associated with financial crises and changes in the Brazilian economy in the late 1990s led to the collapse of many companies and resulted in increased unemployment and ...
    • Fã-ativismo na telenovela em família 

      Arab, Analú Bernasconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)
      If fan-activism actions have already been related to fan engagement in order to achieve a result in relation to their favorite media content, nowadays they are emerging from real-world concernings through consumption bias ...
    • O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo 

      Freitas, Wansley Ferreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ...
    • O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo 

      Rinaldi, Fernando César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)
      This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ...
    • Fecho integral de módulos, multiplicidades e poliedros de Newton 

      Araújo, Amanda Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 03/08/2022)
      In this work, we study the integral closure of ideals, Newton polyhedra and Newton non-degenerate ideals. Moreover, we present generalizations of these concepts for modules then, we study the characterization of Newton ...
    • Fecundidade anual e parasitismo de ninho em uma população do Curutié Certhiaxis cinnamomeus (Aves: Furnariidae) no Sudesde Brasileiro 

      Sanches, Amanda Murcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Conservação da Fauna - PPGCFau, Câmpus São Carlos, 26/08/2019)
      The yellow-chinned spinetail is a Furnariid that, as many other neotropical species, has few aspects of its biology fully studied. It’s been a known host for the stripped cuckoo (Tapera naevia) for years. However, this ...
    • Federação Nacional das Apaes, hegemonia e propostas educacionais (1990-2015) 

      Silva, João Henrique da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/10/2017)
      La Federación Nacional de las Apaes (Fenapaes) fue constituida en 1963, con la participación de las 12 primeras Asociaciones de Padres y Amigos de los Excepcionales (Apaes) que existían en Brasil. Actualmente, Fenapaes se ...