• Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro. 

      Abdalla, Vilma; http://lattes.cnpq.br/5795828483983162 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2007-02-27)
      This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ...
    • Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório. 

      Amato, Rita de Cássia Fucci (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2004-03-15)
      The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ...
    • O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista 

      Araujo, Ana Lucia Castilhano de; http://lattes.cnpq.br/8381993654651507 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2008-04-24)
      This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ...
    • Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil 

      Barros, Gustavo de Almeida; http://lattes.cnpq.br/6326587195705738 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2015-02-27)
      That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ...
    • Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da; http://lattes.cnpq.br/6736396213946663 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2010-02-26)
      This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, ...
    • Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da; http://lattes.cnpq.br/6736396213946663 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2014-03-20)
      This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ...
    • Crianças infames: fragmentos de vidas no arquivo público e histórico de Ribeirão Preto 

      Ferreira, Emerson Benedito; http://lattes.cnpq.br/3930891454537241 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2014-02-27)
      This thesis is the result of a survey conducted in two cases and two Criminal Investigation Police discovered the Public Archives and History of Ribeirao Preto. In them we find four poor children who were raped at the turn ...
    • Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner 

      Figueiroa, Jonas Nogueira; http://lattes.cnpq.br/7104816752471715 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2013-09-04)
      This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...
    • Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino 

      Henriques, Afonso Canella; http://lattes.cnpq.br/9079665963234072 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2015-02-27)
      The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ...
    • Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo. 

      Jardim, Silvia Regina Marques; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4774191J6 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2003-12-18)
      The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ...
    • Escola: as minas e os manos têm a palavra. 

      Jovino, Ione da Silva; http://lattes.cnpq.br/6714175723955949 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2005-02-24)
      The research has for main objective the relationship estabilisered between the black hip-hopper students and formal education. It seeks, from a Foucault style reference, the construction of the language, visions, feelings ...
    • O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias 

      Louveira, Andreina de Melo; http://lattes.cnpq.br/2108142818540806 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2015-02-27)
      This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ...
    • Os ingovernáveis 

      Machado, Silvio Ricardo Munari; http://lattes.cnpq.br/3160185812910944 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2013-02-26)
      The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ...
    • Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias 

      Machado, Silvio Ricardo Munari; http://lattes.cnpq.br/3160185812910944 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2017-02-23)
      Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ...
    • A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância 

      Moruzzi, Andrea Braga; http://lattes.cnpq.br/1502374705668286 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2012-06-13)
      Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ...
    • A criança e a infância nos documentos da ONU : a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro' 

      Oliveira, Fabiana de; http://lattes.cnpq.br/9670033909365792 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2008-11-20)
      The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ...
    • Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial? 

      Oliveira, Fabiana de; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4761490E3 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2004-10-04)
      The developed research characterizes as a study of descriptive case of related qualitative nature to the practical day-care center and that it involves the analysis of the educative ones and the treatment of the racial ...
    • Trajetórias e caminhos : uma cartografia dos bebês 

      Oliveira, Julia Yoko Tachikawa de; http://lattes.cnpq.br/5130233558284874 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2016-09-30)
      This research aimed to trace the movements of the babies through the cartography, considering them protagonists of the traces. Aiming to promote a discussion about the research methodology for studies of babies in ...
    • Práticas de leitura de professoras de educação infantil: narrativas de professoras - Catalão-GO. 

      Peres, Selma Martines; http://lattes.cnpq.br/9475119206646509 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2006-10-04)
      The present research is about the reading practices of teachers for child education that work in a day nursery of the city of Catalão, in the state of Goias, Brazil. The aim of this research is to provide cartography of ...
    • A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004). 

      Reis, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos; http://lattes.cnpq.br/5724281770530388 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação, 2007-03-06)
      This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ...