• Quando a infância pede refúgio: os processos de crianças no Comitê Nacional para os Refugiados 

      Lazarin, Monique Roecker (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)
      The present research emerges with the global scenario of intensification of displacement of refugees, nevertheless with the attentive look at the great participation of children. In Brazil, there is also an increase in ...
    • Crianças negras e cotidiano jurídico na Ribeirão Preto do final dos Oitocentos 

      Ferreira, Emerson Benedito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Michel Foucault, in his book “The Lives of Infamous Men”, identifies common existences, singular lives, stored in French collections, rescuing from these documents, speeches, conceptions, practices and values of people who ...
    • Os ingovernáveis 

      Machado, Silvio Ricardo Munari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)
      The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ...
    • Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias 

      Machado, Silvio Ricardo Munari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ...
    • Práticas de leitura de professoras de educação infantil: narrativas de professoras - Catalão-GO 

      Peres, Selma Martines (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2006)
      The present research is about the reading practices of teachers for child education that work in a day nursery of the city of Catalão, in the state of Goias, Brazil. The aim of this research is to provide cartography of ...
    • A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro' 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)
      The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ...
    • As políticas públicas municipais para a educação de crianças de zero a três anos na cidade de São Carlos: um estudo sobre o período de 1977 a 2006, a partir das falas de agentes do Estado 

      Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2007)
      This work discourses on the municipal public politics for the education of children from zero to three years in the city of São Carlos, configuring itself as a study on the period of 1977 to 2006, carried out through the ...
    • Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)
      This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, ...
    • Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner 

      Figueiroa, Jonas Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)
      This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...
    • Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial? 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2004)
      The developed research characterizes as a study of descriptive case of related qualitative nature to the practical day-care center and that it involves the analysis of the educative ones and the treatment of the racial ...
    • Um estudo sobre as relações étnicorraciais na perspectiva das crianças pequenas 

      Corrêa, Lajara Janaina Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      This research aims to analyze ethnic-racial relations among children aged three to six years. The research aims to identify: (i) how small children understand ethnic-racial identification; (Ii) what moment they begin to ...
    • Por que eles se vão? O abandono no ensino superior público pós-expansão do acesso 

      Sá, Thiago Antônio de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      This thesis has been motivated by a paradox of including and excluding effects. UNIFAL-MG repeats the same national trends of increase in the number of students and incorporation of social groups that have been historically ...
    • Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro. 

      Abdalla, Vilma (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)
      This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ...
    • A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004). 

      Reis, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)
      This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ...
    • O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista 

      Araujo, Ana Lucia Castilhano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2008)
      This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ...
    • O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966) 

      Silva, Anete Charnet Gonçalves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)
      The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ...
    • Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças. 

      Silveira, Débora de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)
      Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ...
    • Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2014)
      This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ...
    • Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa 

      Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2013)
      This research aimed to discuss the theoretical and methodological foundations of Sociology of Childhood, trying to answer some methodological challenges that arise for research with babies, from a dialogue with English ...
    • Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório. 

      Amato, Rita de Cássia Fucci (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)
      The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ...