Browsing by Advisor "Abramowicz, Anete"
Now showing items 1-20 of 25
-
Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ... -
Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2004)The developed research characterizes as a study of descriptive case of related qualitative nature to the practical day-care center and that it involves the analysis of the educative ones and the treatment of the racial ... -
Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ... -
Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ... -
Quando a infância pede refúgio: os processos de crianças no Comitê Nacional para os Refugiados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)The present research emerges with the global scenario of intensification of displacement of refugees, nevertheless with the attentive look at the great participation of children. In Brazil, there is also an increase in ... -
A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro'
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ... -
As políticas públicas municipais para a educação de crianças de zero a três anos na cidade de São Carlos: um estudo sobre o período de 1977 a 2006, a partir das falas de agentes do Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2007)This work discourses on the municipal public politics for the education of children from zero to three years in the city of São Carlos, configuring itself as a study on the period of 1977 to 2006, carried out through the ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
Os ingovernáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ... -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ... -
Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2014)This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ... -
O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ... -
Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ... -
Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ... -
Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ... -
O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ... -
Crianças infames: fragmentos de vidas no arquivo público e histórico de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This thesis is the result of a survey conducted in two cases and two Criminal Investigation Police discovered the Public Archives and History of Ribeirao Preto. In them we find four poor children who were raped at the turn ... -
Práticas de leitura de professoras de educação infantil: narrativas de professoras - Catalão-GO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2006)The present research is about the reading practices of teachers for child education that work in a day nursery of the city of Catalão, in the state of Goias, Brazil. The aim of this research is to provide cartography of ... -
A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2012)Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ...