• A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro' 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)
      The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ...
    • A pedagogização do sexo da criança: do corpo ao dispositivo da infância 

      Moruzzi, Andrea Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2012)
      Cette recherche tente de relever et d analyser les différentes pratiques qui produisirent l enfance moderne. Nous sommes partis de la notion que le XVIIIème Siècle investit de façon spécifique au niveau du corps de l enfant, ...
    • A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas 

      Rodrigues, Tatiane Cosentino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)
      The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ...
    • Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino 

      Henriques, Afonso Canella (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ...
    • Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo. 

      Jardim, Silvia Regina Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)
      The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ...
    • Os ingovernáveis 

      Machado, Silvio Ricardo Munari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)
      The present study aimed to consider ways of government resistance in contemporary life. The study has started from an archive consisting of twenty field notebooks, which registered an experience of pedagogic coordination ...
    • Crianças infames: fragmentos de vidas no arquivo público e histórico de Ribeirão Preto 

      Ferreira, Emerson Benedito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      This thesis is the result of a survey conducted in two cases and two Criminal Investigation Police discovered the Public Archives and History of Ribeirao Preto. In them we find four poor children who were raped at the turn ...
    • Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ...
    • O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias 

      Louveira, Andreina de Melo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ...
    • Práticas de leitura de professoras de educação infantil: narrativas de professoras - Catalão-GO 

      Peres, Selma Martines (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2006)
      The present research is about the reading practices of teachers for child education that work in a day nursery of the city of Catalão, in the state of Goias, Brazil. The aim of this research is to provide cartography of ...
    • Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências 

      Santos Sobrinho, Paulo Ribeiro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ...
    • Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner 

      Figueiroa, Jonas Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)
      This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...
    • Um estudo sobre a creche: o que as práticas educativas produzem e revelam sobre a questão racial? 

      Oliveira, Fabiana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2004)
      The developed research characterizes as a study of descriptive case of related qualitative nature to the practical day-care center and that it involves the analysis of the educative ones and the treatment of the racial ...
    • Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira 

      Cruz, Ana Cristina Juvenal da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)
      This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, ...
    • A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004). 

      Reis, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)
      This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ...
    • O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista 

      Araujo, Ana Lucia Castilhano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2008)
      This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ...
    • O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966) 

      Silva, Anete Charnet Gonçalves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)
      The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ...
    • Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório. 

      Amato, Rita de Cássia Fucci (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)
      The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ...
    • Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro. 

      Abdalla, Vilma (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)
      This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ...
    • Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa 

      Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2013)
      This research aimed to discuss the theoretical and methodological foundations of Sociology of Childhood, trying to answer some methodological challenges that arise for research with babies, from a dialogue with English ...