• Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí 

      Cheroti, Aparecida do Carmo Fernandes; http://lattes.cnpq.br/9572751287699856 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)
      The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ...
    • A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público 

      Costa, Paulo Roberto da; http://lattes.cnpq.br/4297895113161821 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)
      This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ...
    • Educação no ensino médio : uma forma de inclusão excludente? 

      Franco, Glaziela Aparecida; http://lattes.cnpq.br/0634326323830379 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)
      The present paper researches the exclusive inclusion occurring in the Public High School. The goal of this work is to analyze the exclusive inclusion processes which occur in the State Public High School of Minas Gerais, ...
    • O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores 

      Gomes, Janice Raquel Sança; http://lattes.cnpq.br/4356194007633256 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ...
    • Programa de ações afirmativas da UFSCar : O processo de construção da política de reserva de vagas nos cursos de graduação 

      Pizza, Samira Nathalia; http://lattes.cnpq.br/5185380993651935 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)
      This work is placed in the universe of affirmative action in higher education, emphasizing policies of vacancies reservation for black people in graduation courses. It was analyzed the development of the construction ...
    • Trabalho e educação no Assentamento Guarani 

      Santos Neto, José Leite dos; http://lattes.cnpq.br/9936979294599561 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 28/02/2014)
      The agrarian reform settlements have been configured as a territory in costant dispute for capital, through agro-industrial partnerships, and are legalized by Ordinance state 77/2004, which allows the cultivation of the ...
    • O Colégio São Benedito e a escolarização da população negra em Campinas-SP no início do século XX 

      Sgarbosa, Lívia; http://lattes.cnpq.br/1120258795712503 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 29/10/2018)
      In the post-abolition period and in the First Republic, the black population was removed from the minimum conditions to integrate into Brazilian society, which underwent major transformations with the goal of developing ...
    • Programas de formação continuada de professores da rede pública municipal de ensino de Limeira (1996 – 2012) 

      Silva, Juliana Bueno da; http://lattes.cnpq.br/9309434042379793 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)
      This work presents the programs of continuous teacher training in the municipal public-school system of Limeira, from 1996 to 2012, when different continuing education programs with different theoretical and methodological ...
    • Pedagogia da terra na UFSCar: uma análise acerca da proposta metodológica e das práticas educativas da turma Helenira Resende 

      Silva, Paula da; http://lattes.cnpq.br/7175852696694290 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 04/09/2013)
      Our goal in this paper is to report and try to analyze the methodological approach and the pedagogical practices of the first Field Education Course conducted by INCRA and PRONERA in partnership with the Universidade Federal ...
    • Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais 

      Souza, Danielle Felisberto de; http://lattes.cnpq.br/1666020909514887 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ...