• Um estudo sobre sistemas baseados em regras Fuzzy 

      Silva, André Luigi da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      The practice of medicine is an analytical and uninterrupted decision-making process in which the variables involved are often subjective (i.e. not measurable) so Fuzzy Logic is a very participative resource in the ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 29/01/2014)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • Raciocínio combinatório: uma proposta para professores de matemática do ensino fundamental anos finais 

      Gerdenits, Gisele Aparecida Massuela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 10/11/2014)
      This research has as main objective making a manipulative material to work sequences of activities by introducing the notion of Combinatorial Analysis in an intuitive and natural way in elementary school final years. ...
    • Aprendizagem de funções por meio da modelagem matemática: um estudo do comportamento de um composto químico 

      Fontes, Felipe Augusto Martinazzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/01/2014)
      The aim of this work is to propose the mathematical modeling use in the problems resolution, specially the study of the process of the chemical compounds in some drugs in the human body. Our study intends to answer questions ...
    • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

      Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
      The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
    • Um modelo de controle integrado (químico e biológico) via Programação Linear Fuzzy para a lagarta-do-cartucho Spodoptera frugiperda (Lepidoptera: Noctuidae) na cultura do milho 

      Santos, Patrícia do Nascimento dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/12/2022)
      This work aims to propose a mathematical model for optimal pest control in agriculture via integration of chemical (application of insecticides) and biological (predation and/or parasitism) control strategies with optimization ...
    • Um estudo sobre sistemas de amortização 

      Santos Filho, Cesar Balbino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)
      Este trabajo muestra una visión detallada de las simulaciones de amortización de financiamiento inmobiliario realizadas por bancos, especialmente Caixa Econômica Federal y Banco do Brasil. Discriminar los cálculos uno a ...
    • Uma abordagem fuzzy para o desempenho escolar no processo ensino-aprendizagem 

      Silva, Gustavo Cavani Teles da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 31/03/2023)
      Assessing the teaching-learning process and measuring student development can be a complex and subjective task. Therefore, Fuzzy Set Theory is a distinctive tool for this process. From this perspective, this work aims to ...