Listar por asesor "Reyes, Cláudia Raimundo"
Mostrando ítems 1-20 de 25
-
Fora de lugar : ação e reflexão na coordenação pedagógica em uma escola de sistema apostilado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2012)This work recovers the author s effective practice as the pedagogical coordinator in a school where booklets are used in its teaching system. The coordination happened during the school year of 2010 and the first semestre ... -
Bakhtin e Paulo Freire: a relação do eu e do outro e as relações dialógicas para a prática da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)This doctoral thesis is part of the line of research Teaching and Learning Processes . The aim of this study was to discuss dialogical relations between the self and the other on the perspectives of the authors Bakhtin ... -
Conceito de letramento: desafios e implicações no processo de aprendizado da língua materna - perspectiva bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2015)This dissertation falls within the research area of School Education: Pedagogical Theories and Practices. Its central theme is the concept of literacy within the initial learning of the mother tongue of schoolchildren. The ... -
Produção textual: o que dizem e escrevem educandos do 3ª ano sobre o gênero fábula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aimed at verifying and analyzing what 9-year-old pupils from the third year of primary school used to write and say about writing production and fables, as well as the knowledge they claimed and ... -
Da luta pela Politecnia à reforma do ensino médio: para onde caminha a formação técnica integrada ao ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2018)This research has as its theme the study of the technical training integrated to the high school proposed by law 11.892 / 08 that created the Federal Institutes of Education, Science and Technology. Within this theme, we ... -
Poéticas, cinema e educação um estudo sobre experiências de aprendizagem com cinema na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015) -
Avaliação da aprendizagem na educação a distância : algumas concepções e práticas avaliativas desenvolvidas no curso de licenciatura em pedagogia, modalidade EaD, da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2013)The appearance of Distance Education (EaD) in the world scenery and also Brazilian is associated to the scientific and technological development and to the social need of providing education to the segments of the population ... -
Estudo de caso da tutoria virtual da UAB - UFSCAR: análise do processo formativo e atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2013)Online education has opened a new way of organizing the processes of teaching and learning, from the division of teaching duties before accomplished by a single teacher. In Online education, the virtual tutor stands out ... -
O texto na apropriação da escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2006)The main objective of this work is to understand the process of acquiring the writing system which children from the outskirts underwent during the literacy period. It was a peculiar situation in which the teacher, by ... -
Alfabetização de adultos na perspectiva de educandos: experiências pessoais e sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/04/2006)The objective of this work was to identify and to analyze which personal and social experiences are relating to the beginning of reading and writing learning, in the perspective of adult learners. This is a qualitative ... -
Construção dos conteúdos para o primeiro ano do ensino fundamental de nove anos a partir da base de conhecimento sobre a língua materna de professoras em exercício e de propostas governamentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2008)This dissertation integrates the Teaching and learning processes in different contexts research line, that investigates the development and appropriation of knowledge in pedagogical processes and in education, specifically ... -
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: ... -
Professoras alfabetizadoras e língua materna: relacionando expectativas, conteúdos e forma de ensiná-los
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2004)This study was conducted with literacy teachers at local schools in a city in the interior of São Paulo throughout the school year 2003. The aim of the research was to verify the expectations these teachers had in relation ... -
O processo de apropriação do desenho à escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)The focus of this research is to understand how is the process of writing appropriation, while symbolic representation in children ranging between 5 to 7 years old. The study is longitudinal nature, characterized by analysis ... -
Processos de formação de professoras alfabetizadoras: construção de saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2009) -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
Aquisição da Língua Materna : estudo do processo da avaliação das crianças do primeiro ano do ensino fundamental em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/12/2009)This dissertation was developed based on the research line Teaching and Learning Processes and aimed to investigate the contribution of the collective-elaboration process of evaluation instruments in Communities of ... -
A significação do conceito de inclusão escolar por professoras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/10/2006)Departing from a framework that considers man as a cultural and historical being and, therefore, a synthesis of psychic and ideological, social and individual forces, this work aim to apprehend the ocurrence of signification ... -
O processo de construção da profissionalidade docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/09/2012)This research focuses on the study of aspects of teaching profession which is understood as a dynamic process that requires a set of actions, skills, knowledge, attitudes and values that are specific abilities of a teacher. ... -
Os gêneros do discurso e a prática da produção textual: dialogando sobre os conhecimentos necessários aos educadores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)The aim of this research was to verify and analyze which skills are necessary to the educators of 9-year-old pupils at the discourse genres as a teaching subject so that they can guarantee the pupils learning regarding ...