Browsing by Advisor "Silva, Petronilha Beatriz Gonçalves e"
Now showing items 1-20 of 21
-
O curso de pedagogia e a diversidade étnico-racial: trilhando caminhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/03/2006)This research aimed to comprehend the way it is and how should be the treatment of racial-ethnical diversity in Pedagogy course from professors and students point of view. This study was guided by the following research ... -
Negro intelectual, intelectual negro ou negro-intelectual: considerações do processo de constituir-se negro-intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2013)This research entitled "Black Intellectual, Intellectual Black or Black-Intellectual: notes of the process of becoming Black-intellectual", aimed at understanding processes in which Black men and women have made himself / ... -
Enfrentamentos ao racismo e discriminações na educação superior: experiências de mulheres negras na construção da carreira docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/06/2013)This research, based on the experiences of four black women teachers in public universities in the State of Mato Grosso do Sul, aimed to understand how black women teachers who opted politically by facing racism and ... -
Educação das relações étnico-raciais: aprendizagens e experiências de professoras em São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/06/2009) -
Professores negros, experiências de discriminação, de racismo e pedagogias anti-racistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/05/2010)The presente work has a objective the a analysis by the memory and telling of personal and professional experiences of discriminations and racism lived by eight black teachers, for through them to understand the position ... -
Percepções de infância de crianças negras por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand that childhood perceptions of black children are unveiled in the process of childhood education teachers. To this end, I present a brief reflection to contextualize my training black woman ... -
Educação das relações étnico-raciais: contribuições de cursos de formação continuada para professoras(es)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2013)This research investigates the contributions for changes (or not) in the pedagogical practices of teachers of the early years of basic education stemming educational processes triggered in training courses relating to ... -
Estudantes negros ingressantes na universidade por meio de reserva de vagas : um estudo sobre processos educativos de construção de identidade negra e pertencimento étnico-racial no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2013)The aims of the present research are to identify the educative process from the university life that helps or damages the construction and the strengthening of the black identity and their African roots, with black students ... -
Áfricas: processos educativos presentes no terno de congada chapéus de fitas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2012)This study, entitled, "Africas: educational processes present in ―Terno de Congada Chapéus de Fitas‖ seeks to identify and understand the educational processes that are own of olders and youngers` participation ... -
Preconceitos e discriminações raciais: um olhar de professoras sobre seus(suas) alunos(as) negros(as).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003) -
Pertencimento étnico-racial e ensino de História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/03/2006)This research is related to the influence of Teaching of History to build the sense of embrace their ethnic-racial roots and the relation between blacks and whites. It has participated in this research four former black ... -
Cultura negra na sala de aula: pode um cantinho de africanidades elevar a auto-estima de crianças negras e melhorar o relacionamento entre crianças negras e brancas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2004)The objective of this study was to analize the conceptions of the white children and the black ones before the black people and their culture, to analize the characteristics of a project that aims at fighting racism and ... -
Trajetória de vida de intelectuais negros (as) : contribuição para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2008)The research presented here is inserted in the context of the deployment of Parecer CNE/CP/003/2004, which aims to attend the purposes indicated in CNE/CP 6/2002, which regulates the Law 10.639/2003. The objective is to ... -
Narrativas de Thereza Santos: contribuições para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/09/2008)This study, intitled Narratives of Thereza Saints - Contributions for the Education of the Ethnic-Racial Relations , have the objective to identify and to understand the pedagogical potentialities gifts in the narrative ... -
Educação de mestiços em famílias inter-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003)This study aims at aprehending how and in what circumstances families formed by couples of different ethnic-racial origins, being one black and one white, prepare and/or assist their children to face the discrimination the ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2009)This study aims to understand the education process of Brazilian and American teachers that guide them to live ethnic-racial relationships in their field of work, the teaching of Science. The objective is to establish ... -
A fábrica é escola. Práticas sociais e educativas de empresários e trabalhadores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2003)Education is usually treated from institutional, formal and schooling aspects. In this study however, education is investigated as a social work practice in the factory. The working day-to-day life of shoe factory workers ... -
Processos educativos da Capoeira Angola e construção do pertencimento étnico-racial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/10/2007)The research question is: How and under what circumstances, Capoeira Angola´s teachings and learnings contribute to the construction of ethnic-racial belonging in Black professionals with university education? It seeks to ... -
Nos meandros do processo de formação da identidade profissional de professoras e professores negros.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2006)The target of this work is to understand how the formation process of the professional identity of the black teacher is. For that, I make use of the following research question: in which circumstances black teachers build ... -
Expectativas de jovens negros quanto ao acesso à Universidade: o caso de uma escola da Zona Norte de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2006)This work is about a quantitative research, having as objective to analyze the young black in the region north of the city of São Paulo, searching to understand the difficulties found for these in the access the university. ...