• Olimpíadas de matemática e aliança entre o campo científico e o campo político 

      Souza Neto, João Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/12/2012)
      This paper aims to discuss the mathematical Olympiads in terms of Bourdieu's theory, seeking demonstrate valorization strategies and adoption of the field of mathematics linked to social practices related to OBMEP. The ...
    • Mudanças de geração na era digital: o professor de matemática e seus alunos 

      Gaspari, Jaqueline de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)
      The society is changing, in this sense, our research arises in order to understand it better, as well as to understand the individuals who compose it. Thus, this research presents a significant relevance, to reflect on the ...
    • A história da geometria nos livros didáticos e perspectivas do PNLD 

      Pimentel, Guilherme Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2012)
      The purpose of this research is to analyze ways to approach the history of mathematic text books in 9th grade in elementary school. For this we take as the documents mathematics textbooks listed by Plano Nacional do Livro ...
    • Significado em práticas matemáticas não escolares: estudo com alunos do ensino fundamental 

      Costa, Daniela Netto Scatolin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2014)
      This research has the purpose to analyze the influence of situations in order to deal with mathematics in different social practices. As a specific goal, it investigates the meanings in various school and non-school ...