Browsing by Advisor "Zuin, Vânia Gomes"
Now showing items 1-14 of 14
-
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) : articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e as propostas educacionais nacionais para o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)The main objective of this study was to investigate the content and structure of Chemistry questions from National High School Exam (ENEM) from 2004 to 2007, seeking to identify if they whether approach or deviate from ... -
Química verde no ensino superior de química: estudo de caso sobre as práticas vigentes em uma IES paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 06/03/2015)The main objective in this paper is to analyze the scenario in Green Chemistry (GC) education practiced in a São Paulo-based IES (Higher Education Institute). This was achieved by studying the proposals which are especially ... -
Propostas teórico-metodológicas do ENEM: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)This work falls within the field of science teaching aimed at the Brazilian high school and want to investigate some of its relations with an evaluation model, specifically the National Secondary Education Examination ... -
Concepções de relação ser humano-natureza nos livros de literatura infantil para o ensino fundamental do Programa Nacional Biblioteca da Escola 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)The model of society in which we operate does not guarantee and does not claim the right to a dignified life for all, since inequality prevails among the people. We believe that rationality is a greater bearing on the ... -
Produção e análise de mídias sobre o tema aquecimento global para a divulgação e o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2013)The scientific concepts learning process associated to currently and relevant themes provides a better understanding by the individual, and especially by the students whose knowledge is associated to school program. ... -
A inserção da química verde no curso de licenciatura em química do DQ-UFSCar: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 21/06/2013)The present case study focused on the development, adaptation and analysis of the introduction of Green Chemistry in an experimental course in the first year of the chemistry teacher training Degree offered by the Chemistry ... -
Nanotecnologia verde em uma perspectiva CTSA: análise de uma proposta didática WebQuest para a alfabetização científica na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/09/2014)The objective of this work was to evaluate the teaching resource WebQuest and the topic of green nanotechnology in order to promote scientific and technological literacy in basic education. Specifically, we tried to identify ... -
Construção e avaliação de um ambiente virtual de aprendizagem voltado à Educação em Ciências, Química Verde e Sustentabilidade Socioambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)The Learning Management System (LMS) has become extremely attractive because of the development of tools that enable synchronous and asynchronous interaction between users connected to the internet. The system has being ... -
Educação ambiental na engenharia ambiental à distância na UFSCar: proximidades e afastamentos à formação crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2014)The incorporation of environmental education (EE) in school curricula has shown to be a major challenge for environmental educators and educators in general. In this context, the aim of this study was to investigate the ... -
Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2015)The process known as greening universities refers to the introduction of environmental issues in the teaching-research-extension and management fronts. Considering the various initiatives of the Federal University of São ... -
Desenvolvimento e aplicação de métodos analíticos verdes para a extração de flavonoides a partir de resíduos de Passiflora edulis sims f. Flavicarpa Deg.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/09/2018)The concepts developed in this dissertation were guided by biorefinery assumptions, in which residues such as food peels can be enriched. In this sense, this research had as its main objective to develop, validate and ... -
Desenvolvimento e análise de material didático on-line para o ensino de conteúdos de química orgânica: controle biorracional de insetos pragas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 23/01/2013)This research has focused on exploring the possibilities and limitations of a WebQuest as an educational tool implemented to cover different topics of Organic Chemistry related to plague insects and their biological control ... -
Biorrefinaria aplicada à cadeia de soja: um estudo de caso de extração verde e sustentável de isoflavonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 29/04/2021)SOY BIOREFINERY: GREEN AND SUSTAINABLE EXTRACTION OF ISOFLAVONES. Brazil has the potential to be the world's largest producer of soybeans (Glycine max), being, in 2020, responsible for the production of 124 Mt of oilseeds. ... -
A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ...