Listar por temas CNPq "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES"
Mostrando ítems 1-20 de 53
-
A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In recent years, we have noticed the appearance of special genres of fictional narratives, such as literary mashups. The emergence of such narratives is partly due to certain changes caused in writing and reading practices ... -
O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2015)For many people, text proofreading is something purely exclusively technical, in virtue of their disregard for the complexity of the proofreading processes, such as suggestions made on another person’s text: which has a ... -
Escritura e morte na poética de Sylvia Plath
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Sylvia Plath is a North-American writer recognized for her modern confessional poetry, especially after the posthumous publication of Ariel (1965). In the present study the main aspects of her work and her literary legacy ... -
A resistência em Clarice Lispector: uma aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The object of study of this work is the novel An Apprenticeship or The Book of Delights, published in 1969, by the writer Clarice Lispector. The main objective is to show that this novel can be considered a “resistance ... -
Educação musical e letramento emergente: possibilidades para crianças do primeiro ano da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)Based on the studies of Ainscow, Rodrigues and Mantoan, and considering the decisive role of emerging literacy based on the studies of Semeghini-Siqueira and Sulzby and Teale and the importance of this in our society for ... -
Lourenço Mutarelli, a imagem e a palavra: concepções pós-autônomas sobre quadrinhos e literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 19/04/2018)Considering the absence of universalizing concepts capable of evaluating the transformations in the artistic field in the contemporary period, this research proposes ways of developing critical work through a theoretical ... -
"Ai, se eu te pego!": um caso de (in)fidelidade - uma leitura holística do hit e suas traduções para o inglês e espanhol à luz da análise crítica do discurso e dos estudos de tradução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)We value ourselves from the hit "Ai, si te tego" (TELÓ et al., 2011), viral because of the insertion in multiple discursive practices (FAIRCLOUGH, 2001), and its translations into the English language and the Spanish ... -
(Re)criar para (re)contar: o processo transcriativo de La mala hora de Gabriel García Márquez, por Ruy Guerra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 06/11/2013)A partir de una perspectiva que considera la relación entre la literatura y el cine, la propuesta de nuestra investigación es analizar cómo sucede el diálogo intersemiótico entre la película O veneno da madrugada (2006), ... -
Mídium e gestão da paratopia criadora: o trabalho inscricional do Clube Atlético Passarinheiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2018)By subscribing to a certain tradition of Discourse Analysis derived from the works of Dominique Maingueneau (2006) in an interface with the studies of the literary and cultural materialities, this work searchs for an ... -
Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ... -
As chaves do Inferno: as múltiplas linguagens em Sandman, de Neil Gaiman
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 24/08/2018)The present research presents how the multiple languages that are part of Sandman, by Neil Gaiman, simultaneously construct and reconstruct his work, showing how the gathering of visual and textual is intrinsically ... -
O corpo e o outro: constituição da alteridade em uma perspectiva bakhtiniana de O Silmarillion de J. R. R. Tolkien em cotejo com o racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2020)This thesis proposes to understand how determined bodies are valued as negative in the work The Silmarillion, from J. R. R. Tolkien, especially because there is a marked division of different peoples and bodies in it, as ... -
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
Estrutura e interpretação de situações-problema em matemática: uma análise baseada na semântica formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2019)This dissertation investigates the difficulty of interpreting mathematical story problems, considering the semantic relations established between the natural language in statements and the meaning in the mathematical ... -
Mulher, palavra e poder: construções discursivas do feminino em campanhas eleitorais para a presidência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2018)Dans ce travail, nous nous proposons d’analyser la constitution de l’image des femmes politiques qui ont concouru pour les élections présidentielles au Brésil depuis 1989, en particulier dans leur propagande électorale ... -
Um estudo sobre Podcasteros de Game of Thrones
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 14/06/2016)Known as the Age of Conversation, the present time is marked by horizontal communication, based on connectivity between people and their networking. This setting reconfigures the media landscape from new conversation ... -
As classes de objeto e a linguística de corpus na construção de equivalências para glossário francês-português : o verbo na cozinha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/12/2011)Notre recherche a pour but la construction des équivalences à partir du modèle de classes d objets de Gaston Gross (1994) pour un prototype de glossaire bilingue de la Culinaire. C est-à-dire que notre proposition première ... -
Gênero, autoria e estilo em textos de 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2011)Compare the values predicted by three equations referenced in the literature with the values obtained by our sample of healthy volunteers in the six minute walk test (6MWT), and establish a new reference equation for 6MWT ... -
We will hold the line : o fandom como forma de participação dos fãs no desenvolvimento do universo transmidiático do jogo mass effect
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 15/06/2015)The advent and popularization of the Internet has enabled the cultural convergence movement, creating numerous online communities as well as the consolidation of collective intelligence. Without being blocked by geographical ...