• A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde 

      Tasso, João Francisco Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ...
    • Atividades e problemas de geometria espacial para o ensino médio 

      Grillo, Jean Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2014)
      This dissertation presents as the main product a didactic proposal for spatial geometry classes in high school. The motivation for creating this proposal began with the observation of the author that the approach of spatial ...
    • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

      Guariglia, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Do positivo ao negativo : utilizando ferramentas computacionais e experimentação para a simulação de (meta)materiais refrativos 

      Nozela, Carina de Freitas Vellosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      This work aims at the development of physical phenomena simulations associated to mathematical modeling and experimentation. The choice of geometrical optics is due, among other reasons, to the need for raising the ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • A evolução das atividades experimentais em livros didáticos de Química 

      Arthur, Thalita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 25/11/2011)
      The objective of this study was to investigate the evolution of experimental activities presented in textbooks on chemistry from Brazil Empire until the present. The experiments are analyzed in books from the Library of ...
    • O envolvimento do aluno no processo de ensino - aprendizagem durante a realização de atividades experimentais. 

      Serafim Junior, Irineu Modes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 10/06/2005)
      This work had as an objective to identify the motivation level of the students who belong to three public grade schools in the city of São Carlos with different socio-economical realities for the chemistry learning. ...
    • Manual de experimentos de física utilizando um smartphone 

      Freitas, Renan Gustavo Beloni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)
      This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ...
    • Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos 

      Fajardo, Gledson Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/01/2021)
      Teaching concepts of physical optics to high school students, especially those related to the behavior of light, is not a simple task. The approach to these topics is scarce, and short class time during the week are the ...
    • Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica 

      Silva, Rodrigo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)
      Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ...
    • Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo 

      Santos, Suzana Aguera de Mello e Albuquerque (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)
      Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ...
    • Utilização da plataforma arduino para a automatização de um circuito RLC acoplado para coleta de dados 

      Oliveira, Júlio César Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/04/2022)
      The increasing integration of technology in science teaching laboratories, through software and computerization, has motivated teachers and students to develop technical skills involving scientific computing. In this work ...
    • Química verde no ensino superior de química: estudo de caso sobre as práticas vigentes em uma IES paulista 

      Saqueto, Karla Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 06/03/2015)
      The main objective in this paper is to analyze the scenario in Green Chemistry (GC) education practiced in a São Paulo-based IES (Higher Education Institute). This was achieved by studying the proposals which are especially ...
    • A inserção da química verde no curso de licenciatura em química do DQ-UFSCar: um estudo de caso 

      Zandonai, Dorai Periotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 21/06/2013)
      The present case study focused on the development, adaptation and analysis of the introduction of Green Chemistry in an experimental course in the first year of the chemistry teacher training Degree offered by the Chemistry ...
    • Características da aprendizagem significativa em proposições expressas por escrito pelos alunos do ensino fundamental: um estudo de conceitos químicos proposto a partir de atividades experimentais. 

      Bossolani, Keila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2004)
      In this study, it was attempted to develop some experimental activities with the objective of extracting and identifying chemical elements from commercial products of low cost and easy access. The developing finality of ...
    • Química e cidadania: uma abordagem a partir do desenvolvimento de atividades experimentais investigativas 

      Oliveira, Ricardo Castro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/03/2009)
      The goal of this study was to investigate the contribution of investigative experimental activities in the development of decision-making process and students´ citizen formation. The data collection was made during a short ...
    • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

      Rosa, Ricardo Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
      As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida 

      Oliveira, Cleidson Santiago de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/05/2012)
      The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ...