Browsing Ciências Biológicas - CBL-Ar by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-9 of 9
-
Desenvolvimento de um jogo interativo sobre a dengue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 05/12/2013)Dengue is a pathology caused by a virus transmitted by the Aedes aegypti mosquito and is considered one of the most serious public health problems in America. School is a privileged environment for efficient activities ... -
A temática evolução nos livros didáticos de biologia utilizados pelas escolas públicas de Araras, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/12/2013)The Synthetic Theory of Evolution is considered the unifier among all theories in Biological Sciences. Before its description, the contents were fragmented into the so-called Natural History. In this context, the importance ... -
Crianças transgêneras: educação e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 23/08/2023)The present study aimed to conduct a bibliographic survey on how issues relevant to the daily lives of LGBTQIA+ children and adolescents, particularly transgender individuals, in Brazilian schools are approached by academia. ... -
Modelo dialógico de prevenção e resolução de conflitos: é possível utilizá-lo como superação da violência causada em trotes universitários?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 28/06/2021)This theoretical essay aims to present the Dialogical Model of Conflict Prevention and Resolution (DPRM) as an alternative to overcome the violence that can occur in university pranks, considering the gender issue. To this ... -
O potencial formativo dos momentos de estágio supervisionado: diálogo entre estes momentos e a superação da violência direcionada às pessoas LGBTQIAPN+
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 28/11/2022)The present work is an experience report elaborated from: experiences of two internship disciplines, being Supervised Internship in Sciences 1 and 2; collective moments with sharing interpretations on texts read during ... -
Todo mundo sangra o mesmo: uma pesquisa bibliográfica sobre a prevenção e a cultura da violência universitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 18/01/2021)In Brazil, research on conflict and violence prevention is incipient and there is no national survey that has assessed the magnitude of both to date. magnitude of both, so far. When we talk about conflict prevention models, ... -
A pesquisa em ensino de ciências na educação de pessoas jovens e adultas em artigos científicos de periódicos brasileiros (Qualis A) publicados em 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 08/04/2021)The panorama of knowledge produced on the Teaching of Natural Sciences (Biology, Physics, Geology and Chemistry) in Youth and Adult Education (YAE) evidenced a certain scarcity of investigations with analyses of research ... -
A abordagem da temática sobre violência sexual contra crianças e adolescentes nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/09/2022)Brazil presents alarming data on sexual violence against children and adolescents. There are several studies that highlight the fundamental role that schools play in combating sexual violence against children and adolescents ... -
Ensino de ciências na educação infantil: uma análise explanatória das publicações científicas disponíveis na biblioteca SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/02/2024)This study sought to carry out a documentary analysis of scientific publications researching the teaching of science in the early childhood education age group, pupils aged three (3) to six (6), and which were found in the ...