Search
Now showing items 1-10 of 12
Ela faz a interlíngua dela: estudo exploratório sobre a aprendizagem dos possessivos de terceira pessoa do português brasileiro por falantes de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-26)
This research aims to analyze the apprenticeship of possessive pronominal constructions of 3rd person from Brazilian Portuguese (BP) by Spanish speakers (SS), focusing on the pragmatic and discursive domain implied in its ...
Distinções entre ‘poner’ e ‘pôr’ em “Como agua para chocolate”, de Laura Esquivel
(Universidade Federal de São Carlos, 2020-12-18)
Traducir una obra literaria a otra lengua es un hecho complejo, aún más cuando las dos lenguas son semejantes. La relación del español y del portugués brasileño está marcada por una “transparencia engañosa”, según Kulikowski; ...
Leitura em tempos da pandemia da COVID-19: uma análise da campanha #juntospelolivro
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-06-28)
As a society, we share a common representation of what it is to “be a reader”, that comes from a historically, socially and culturally constituted “discursive memory” about reading. In 2019, we witnessed an important ...
"Trocar a chavinha 'agora eu estou falando espanhol'": imaginários de professores brasileiros em formação sobre estruturas verbais do espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-06-14)
Starting from the comprehension that the subject in its relation with the world is invariably measured by imaginary projections, which affect the objects and individuals surrounding it, being those indispensable for the ...
Bicho-homem ou homem-bicho? Uma leitura ecocrítica de Bichos, de Miguel Torga
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-01-15)
This study aims to carry out a reading of the collection of short stories Bichos
(1940), by the Portuguese writer Miguel Torga (1907-1995), through the ecocritics,
seeking to verify aspects related to environmental ...
Entre mitos, reinados e quedas: leituras de O alegre canto da perdiz, de Paulina Chiziane
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-06-25)
The present work aims to build paths of analysis about the work O Alegre Canto da Perdiz, by the Mozambican writer Paulina Chiziane. The points investigated begin with the author's position as a storyteller and are followed ...
Reinvenção do cânone: releitura paródica e transcontextaulização em Uma Viagem à India, de Gonçalo M. Tavares
(Universidade Federal de São Carlos, 2020-11-27)
This Course Conclusion Work aims to analyze the novel Uma Viagem à Índia, by the Portuguese writer Gonçalo M. Tavares, from a proposal to verify the incidence of parodic resources in its composition. It is intended, here, ...
Ensino de língua espanhola para idosos: mapeamento de pesquisas realizadas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-07-14)
This investigation was characterized as an exploratory study, which seeks to map previous
research on Spanish language teaching and learning contexts for the elderly people in Brazil,
seeking to identify them, characterize ...
Possibilidades e limites do uso de tecnologias digitais para o ensino e aprendizagem de espanhol: experiências e reflexões de um grupo de professores durante a pandemia COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-11-12)
Las tecnologías digitales cada vez más forman parte de la educación y tanto profesores como alumnos son sujetos activos de esa transformación. Por lo tanto, pensar en la utilización de las herramientas digitales como ...
"A verdadeira ficção faz a obra de arte": a construção das personagens artistas em 'O susto', de Agustina Bessa-Luís
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-10-26)
In this Course Completion Work, we propose a reading of the novel O susto (1958), by Agustina Bessa-Luís, from the mobilization of aspects referring to the category of characters in order to understand the phenomenon of ...