Show simple item record

dc.contributor.authorFreitas, Andreza Cristina Morais de
dc.date.accessioned2021-06-24T21:32:48Z
dc.date.available2021-06-24T21:32:48Z
dc.date.issued2021-02-02
dc.identifier.citationFREITAS, Andreza Cristina Morais de. O brincar nas políticas públicas para a educação infantil brasileira: dos documentos oficiais à proposta pedagógica para a educação infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SP. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14424.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14424
dc.description.abstractThe present research aimed to investigate how the Municipal Education System of Bauru has interpreted and translated national public policies for IE, and how these influenced the conceptions and directions assumed for playing expressed in its municipal document. Through documentary analysis of the notebooks produced by the Coordination of Early Childhood Education - COEDI and by the Secretariat of Fundamental Education - SEF (BRASIL, 1994-1998), the National Curriculum Reference for Early Childhood Education - RCNEI (BRASIL, 1998) and the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education - DCNEI (BRASIL, 2009), and the Pedagogical Proposal for Early Childhood Education of the Municipal Education System of Bauru (PASQUALINI; TSUHAKO, 2016), sought to understand how the main socio-historical, political and theoretical milestones influenced public policies for Brazilian early childhood education, and the defended conceptions and guidelines for playing. The theoretical framework for studies on playing is supported by the Historical-Cultural Theory, and the methodological framework is inspired by the Policy Cycle Approach (BOWE; BALL; GOLD, 1992, 1994). The results presented from the contexts of influences, text production and context of practice point to distances and similarities between public policies for national and municipal early childhood education. This study is part of the research line “Assessment and public policies in early childhood education”, of the study group EDIPIC- Early Childhood Education and Small Childhood in Context, at Federal University of São Carlos/SP.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectBrincarpor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectPolíticas Públicaspor
dc.subjectTeoria Histórico-Culturalpor
dc.subjectPlayingeng
dc.subjectChildhood Educationeng
dc.subjectPublic policyeng
dc.subjectHistorical-Cultural Theoryeng
dc.titleO brincar nas políticas públicas para a educação infantil brasileira: dos documentos oficiais à proposta pedagógica para a educação infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru/SPpor
dc.title.alternativePlaying in public policies for Brazilian early childhood education: from official documents to the pedagogical proposal for early childhood education of the Municipal Education System in Bauru/SPeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Tomazzetti, Cleonice Maria
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4821077407620769por
dc.description.resumoA presente pesquisa buscou investigar como o Sistema Municipal de Ensino de Bauru interpretou e traduziu as políticas públicas nacionais para a EI, e como estas atuaram sobre as concepções e direcionamentos assumidos para o brincar expressos no seu documento municipal. Por meio da análise documental dos cadernos produzidos pela Coordenação de Educação Infantil – COEDI e pela Secretaria de Educação Fundamental – SEF (BRASIL, 1994-1998), do Referencial Curricular Nacional para a Educação infantil- RCNEI (BRASIL, 1998) e das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil- DCNEI (BRASIL, 2009), e da Proposta Pedagógica para a Educação Infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru (PASQUALINI; TSUHAKO, 2016), buscou-se compreender como os principais marcos sócio-históricos, políticos e teóricos influenciaram as políticas públicas para a educação infantil brasileira, e as concepções e diretrizes para o brincar defendidos. O referencial teórico para os estudos sobre o brincar está apoiado na Teoria Histórico-Cultural, e o referencial metodológico é inspirado na Abordagem do Ciclo de Políticas (BOWE; BALL; GOLD, 1992, 1994). Os resultados apresentados a partir dos contextos de influências, da produção do texto e contexto da prática apontam para distanciamentos e aproximações entre as políticas públicas para educação infantil nacional e municipal. Este estudo está inserido na linha de pesquisa “avaliação e políticas públicas em educação infantil”, do grupo de estudos EDIPIC- Educação Infantil e Pequena Infância em Contexto, da Universidade Federal de São Carlos/ SP.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1826067362066362por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil