Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, Pablo José dos Santos Melo
dc.date.accessioned2022-07-21T17:35:37Z
dc.date.available2022-07-21T17:35:37Z
dc.date.issued2022-04-25
dc.identifier.citationSILVA, Pablo José dos Santos Melo. O home office dos professores na pandemia: alguns apontamentos para entender a condição do trabalho docente na rede pública no Sudoeste Paulista. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de São Carlos, Lagoa do Sino, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16407.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16407
dc.description.abstractAmid the pandemic (covid-19) sectors of society had to make use of the home office, also known as telework. A survey carried out by MIT (Massachusetts Institute of Technology) highlighted the advantages of countries that quickly adopted the practice of working from home. In the area of education, schools and universities have adopted remote teaching. This movement motivated reflections and questions. Aware of this information, we studied the education sector, based on the assumption that the home office was something positive, as discussed in the article. When starting the investigation, we realized the breadth of the topic and the need to carry out a critical investigation. To provide an empirical contribution, we defined the Southwest of São Paulo as a geographic area. We formulated two questions to conduct the study. The first question asked was: what is the place of the home office in contemporary capitalism? And the second question: how were teachers from the public elementary and high school network in Southwest Paulista performing their work remotely (home office) amid the pandemic? To answer the questions, we carried out a bibliographic review seeking the most general mediations to understand the link between home office and the process of precariousness of work. Subsequently, in order to know the working conditions of teachers who entered the home office in the Southwest Paulista territory, we made a questionnaire available by e-mail via google forms. 45 teachers participated in the survey and the results were analyzed. From this analysis, we found teachers who were already on a temporary contract basis and teachers who, with remote work in the pandemic, experienced the expansion of their domestic expenses (water, gas, electricity bills) and emotional and physical stress. The research, taking into account the condition of the working teacher, sought to contribute to the construction of a more democratic science.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCapitalismopor
dc.subjectHome officepor
dc.subjectTrabalho docentepor
dc.subjectPrecarização do trabalhopor
dc.titleO home office dos professores na pandemia: alguns apontamentos para entender a condição do trabalho docente na rede pública no Sudoeste Paulistapor
dc.title.alternativeTeachers' home office in the pandemic: some notes to understand the condition of teaching work in the public network in Southwest Paulistaeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Peres, Alice Miguel de Paula
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7474552535211807por
dc.description.resumoEm meio a pandemia (covid-19) os setores da sociedade tiveram que fazer o uso do home office conhecido também como teletrabalho. Uma pesquisa realizada pelo MIT (Massachusetts Institute of Technology) destacou as vantagens dos países que adotaram de forma veloz a prática do home office. Na área da educação, escolas e universidades inseriram-se no ensino remoto. Esse movimento motivou reflexões e questionamentos. Atentos a essa informação fomos estudar o setor da educação partindo do pressuposto de que o home office era algo positivo tal como abordado pelo artigo. Ao iniciar a investigação percebemos a amplitude do tema e a necessidade de realizar uma investigação crítica. Para oferecer uma contribuição empírica, definimos como recorte geográfico o Sudoeste Paulista. Formulamos duas questões para conduzir o estudo. A primeira pergunta formulada foi: qual o lugar do home office no capitalismo contemporâneo? E a segunda pergunta: como os professores da rede pública do ensino fundamental e médio do Sudoeste Paulista estavam realizando seus trabalhos de forma remota (home office) em meio a pandemia? Para responder as questões realizamos uma revisão bibliográfica buscando as mediações mais gerais para compreender o elo entre home office e processo de precarização do trabalho. Posteriormente, para conhecer as condições de trabalho dos professores que se inseriram no home office no território do Sudoeste Paulista, disponibilizamos um questionário por e-mail via google forms. 45 professores participaram da pesquisa e os resultados foram analisados. Dessa análise encontramos professores que já estavam em regime de contratação temporária e, professores que, com o trabalho remoto na pandemia vivenciaram a ampliação dos seus gastos domésticos (conta de água, gás, energia elétrica) e o estresse emocional e físico. A pesquisa levando em conta condição do professor trabalhador buscou contribuir para a construção de uma ciência mais democrática.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANASpor
dc.publisher.addressCâmpus Lagoa do Sinopor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1507676909147273por
dc.publisher.courseAdministração - Adm-LSpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil